موتور های القایی با خازن راه انداز (عملکرد و کاربرد ها) برق _ الکترونیک

پژوهشگر و نویسنده: دکتر (  افشین رشید )

نکته : میتوان ایجاد اختلاف فاز جریان سیم پیچ اصلی و راه انداز را به کمک یک خازن سری شده با سیم پیچ راه انداز و با محاسبه مقدار مناسب ظرفیت خازن میتوان اختلاف زاویه بین دو جریان را در زمان راه اندازی به 90 درجه رساند. 

در نتیجه گشتاور راه اندازی چنین موتوری بسیار خوب میباشد. زیرا بیشترین مقدار گشتاور در موتور القایی تکفاز با ایجاد این زاویه به دست میآید. بعد از راه اندازی موتور، عبور جریان زیاد از خازن باعث سوختن آن میشود به همین خاطر باید خازن را توسط کلید گریز از مرکز از مدار خارج کرد.با توجه به اینکه از خازن راه انداز جریان زیادی عبور میکند، باید ظرفیت آن نیز زیاد باشد. از طرفی چون این خازن مدت کوتاهی در مدار است بنابراین میتوان از خازنهای الکترولیتی استفاده کرد، زیرا با در نظر گرفتن ظرفیت خازنهای الکترولیتی، حجم آنها کوچک و قیمتشان ارزان است.


در موتور های القایی تکفاز با خازن راه انداز موقت، ایجاد اختلاف فاز بین جریان های سیم پیچ اصلی و کمکی به کمک یک خازن انجام شده است. این خازن از لحاظ مداری به صورت سری با سیم پیچ کمکی قرار گرفته است. با محاسبه مقدار مناسب ظرفیت خازن می توان اختلاف زاویه بین دو جریان اصلی و کمکی را در زمان راه اندازی به 90 درجه رساند. در نتیجه گشتاور راه اندازی چنین موتوری بسیار خوب می باشد. زیرا بیشترین مقدار گشتاور در موتور القایی تکفاز با ایجاد این اختلاف زاویه به دست می آید.بعد از راه اندازی موتور، عبور جریان زیاد از خازن، باعث سوختن آن می شود، به همین خاطر بعد از اینکه سرعت موتور به 75 درصد سرعت نامی رسید، باید خازن را توسط کلید گریز از مرکز از مدار خارج کرد.با توجه به اینکه خازن راه انداز باید در لحظه راه اندازی جریان زیادی را تحمل کند، لذا باید ظرفیت آن نیز زیاد در نظر گرفته شود.

موارد کاربرد ها : 

از ویژگی های این موتور میتوان به (گشتاور راه اندازی زیاد و کار کرد کم سر و صدا) و موارد استفاده آن در کمپرسور ها ، دستگاه های نجاری و پمپ ها میباشد.

پژوهشگر و نویسنده: دکتر (  افشین رشید )