مقاومت فیوزی حرارتی (Fuse Thermal Resistor) ساختار ، عملکرد و تِست (برق _ الکترونیک)

پژوهشگر و نویسنده: دکتر (  افشین رشید )


نکته : مقاومت هایی که فیوزهای حرارتی در آن گنجانده شده است ، مقاومت ها به سرعت به بیش از حد و همچنین بیش از حد خارجی واکنش نشان می دهند. این مقاومت ها همچنین ویژگی های برجسته ای را در برابر موج ایجاد می کنند. بنابراین برای جلوگیری از جریان هجومی برای تغییر منبع تغذیه مناسب هستند.

مقاومت فیوزی حرارتی (Fuse Thermal Resistor) دستگاههایی هستند که حاوی قطعه کوچکی از سیم مخصوص هستند که وقتی شدت جریان عبوری از آن برای مدت زمان مشخصی از مقدار تعیین شده بیشتر شود ذوب می شود ، بنابراین از بقیه مدارهای اضافی مدار محافظت می کند.


مقاومت فیوزی حرارتی (Fuse Resistor Thermal)  نوع خاصی از مقاومت است که با هدف محافظت از هر مدار ساخته می شود. این مقاومت ساخته شده توسط چنین موادی است که دارای ویژگیهای ذوب شدن بدون شعله یا تولید گرمای بیش از حد در هنگام پرش ناگهانی بار بیش از حد لازم است.


در واقع مقاومت فیوزی حرارتی (Fuse Thermal Resistor) نیم رسانا هایی هستند که دارای ضریب مقاومتی گرمایی زیادی بوده و در صنعت کاربرد خیلی زیادی دارند. برا ی  کنترل درجه حرارت مدار الکترونیکی و قطع جریان در صورت افزایش دما از مقاومت فیوزی حرارتی (Fuse Thermal Resistor) استفاده  می شود.

نحوه تست مقاومت فیوزی حرارتی با مولتی متر 

مولتی متر در حالت بازر بوق میزند یعنی مقاومت فیوزی حرارتی سالم میباشد.در غیر این صورت مقاومت فیوزی حرارتی سوخته و باید تعویض گردد.

نویسنده: دکتر (افشین رشید )