(مدار شناسی اِلکترونیک _ تَفسیر ۵۰ نوع مدار)

مدار شناسی و تفسیر خازن (bypass - بای‌ پَس) یا ( خازن کنار گذر ) در مدارات الکترونیکی 

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)


نکته : در مدارات الکترونیکی خازن بای پس  (Bypass) خازنی است که سیگنال های AC را به زمین می اندازد ، به گونه ای که هرگونه صدای AC که ممکن است در سیگنال DC وجود داشته باشد برداشته می شود و سیگنال DC بسیار تمیز و خالص تولید می کند.

یک خازن بای پس در اصل نویز AC را که ممکن است در سیگنال DC باشد ، دور می زند و جریان AC را فیلتر می کند ، به طوری که یک سیگنال DC خالص و خالص بدون هیچگونه موج دار در جریان مدار عبور می کند. در مواقعی در مدارات الکترونیکی یک نویز پر سر و صدا (ولتاژ مزاحم ) دریافت می کنیم که به نظر می رسد. سیگنال DC این مورد ناخواسته است زیرا باعث افزایش سر و صدای مدار ترانزیستور می شود. بنابراین ، این سیگنال پر سر و صدا DC بر روی سیگنال AC اعمال می شود. بنابراین سیگنال AC که ممکن است موسیقی یا نوعی ضبط داشته باشد اکنون صدای بسیار بیشتری خواهد داشت.این سر و صدا که بر روی سیگنال قرار دارد موج دار AC است. در بسیاری از مواقع هنگام استفاده از منبع تغذیه DC متصل به پریز برق ، مقداری از انتقال نویز AC به ولتاژ برق DC منتقل می شود. موج دار شدن AC همچنین می تواند از منابع دیگر ظاهر شود ، بنابراین حتی باتری ها می توانند صدایی ایجاد کنند.برای از بین بردن این موج دار ، از یک خازن بای پس استفاده می کنیم.

 


خازن در مدارات الکترونیکی اِلمانی است که مقاومت بسیار چشمگیری را برای سیگنالهای فرکانس پایین ارائه می دهد. بنابراین ، سیگنال هایی با فرکانس پایین از طریق آنها عبور نمی کنند. این بدان دلیل است که سیگنالها (جریان) همیشه مسیر کمترین مقاومت را طی می کنند. بنابراین ، آنها در عوض از طریق مقاومت ، RE ، عبور می کنند. این عملکرد مربوط به سیگنال های فرکانس پایین است ، که در اصل سیگنال های DC هستند.با این حال ، خازن مقاومت بسیار کمتری در فرکانس های بالاتر (سیگنال های AC) ارائه می دهند. بنابراین سیگنال های AC از خازن و سپس به سمت gorund عبور می کنند. بنابراین ، سیگنال های DC از طریق مقاومت در مدار ، عبور می کنند.


در حالی که سیگنال های AC از خازن عبور می کنند و به زمین نمی شوند. بنابراین سیگنالهای AC از زمین دور می شوند. اینگونه است که ما سیگنال DC تمیز را در سرتاسر مدار خود داریم ، در حالی که سر و صدای AC که بر روی آن تحمیل می شود ، از  زمین عبور می کنند.

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)

دکترایِ  تخصصی نانو _ میکرو الکترونیک