مدارهای  ترکیبی (آسِنکرون) مدارات دیجیتال منطقی (مهندسی برق _ الکترونیک)

پژوهشگر و نویسنده: دکتر (  افشین رشید )

نکته: تمامی مدارهای ترکیبی (آسِنکرون) از پنج «گیت» (Gate) منطقی اساسی تشکیل شده‌اند: or ؛ nand ؛ nor ؛ x-or ؛ and

در مدارهای ترکیبی گیت دیگری نیز وجود دارد که گیت نات (NOT) یا وارونگر می‌باشد. وارونگرها در واقع گیت منطقی محسوب نمی‌شوند، زیرا تصمیم خاصی نمی‌گیرند. سایر گیت‌ها با توجه به مقادیر ورودی، به نوعی درباره خروجی تصمیم می‌گیرند ولی گیت نات تنها یک ورودی را دریافت می‌کند و نقیض آن را در خروجی قرار می‌دهد. اگر ورودی یک وارونگر 1 باشد، خروجی 0 خواهد بود و اگر ورودی 0 باشد، خروجی 1 خواهد بود.

معمولاً مدارهای منطقی (آسنکرون) با استفاده از همین شش نماد نشان داده می‌شوند. ورودی‌ها در سمت چپ قرار گرفته و خروجی‌ها نیز در سمت راست قرار می‌گیرند. با وجود اینکه ورودی‌ها ‌می‌توانند به یکدیگر وصل شوند؛ اما خروجی گیت‌ها هرگز نباید مستقیماً به هم متصل شوند. اگرچه یک خروجی می‌تواند به یک یا چندین ورودی وصل شود.

یک مدار آسنکرون یا خود زمان یک مدار منطقی دیجیتال ترکیبی است که به وسیلهٔ یک مدار کلاک یا کلاک مرجع کنترل نمی‌شود و به جای آن از سیگنال‌هایی استفاده می‌کند که بیان کننده اتمام دستورالعمل‌ها و عملیات هاست که به وسیلهٔ ‍‍‍‍‍‍‍‍پروتکل‌های انتقال ساده داده مشخص می‌شوند. این نوع مدار در تضاد با مدارهای سنکرون است که درآن‌ها تغییر در مقادیر سیگنال در مدار به وسیلهٔ پالس‌های تکرار شونده که سیگنال کلاک نامیده می‌شوند، انجام می‌شود.

پژوهشگر و نویسنده: دکتر (  افشین رشید )