(مبانی برنامه نویسی) الگوریتم بردارها و مرتب سازی آنها (حبابی _ تبادلی) مهندسی برق _ الکترونیک
پژوهشگر و نویسنده: ( افشین رشید )
نکته : در اکثر الگوریتم و کارنماها از نام متغیر استفاده میشود. وقتی در یک الگوریتم نامی به عنوان یک متغیر در نظر گرفته شده و مقداری به آن تخصیص مییابد .
در نمودار الگوریتم حبابی منظور این است که محلی در حافظه کامپیوتر را به نام A رزرو کرده و سپس مقدار 10+2/20 را در آن خانه از حافظه قرار داده ایم سپس این نام در واقع،(کارکتر C) آدرس محلی از حافظه بوده که به خاطر سهولت در دسترسی به آن قسمت داده میشود تا ذخیره و بازیابی اطلاعات کامل تحت کنترل باشد.حال اگر بخواهیم چند خانه دیگر را نیز در حافظه برای عملیات خود، رزرو نماییم، به سادگی میتوان از نامهای دیگری مانند B ،C ،D ،Sum ،MAX ،Min ،و ... استفاده کرد. اما زمانیکه تعداد این خانه ها زیاد باشد، نامگذاری و همچنین استفاده از آنها، کمی دشوار خواهد بود. برای این منظور، میتوان از امکانات آرایه ها (بردارها)، استفاده کرد.
آرایه و (اندیس آرایه) در برنامه نویسی
یک آرایه، تعدادی خانه پشت سرهم در حافظه است که تحت نام یک متغیر، ذخیره میگردد. برای دسترسی به خانه های حافظه که تحت یک نام ذخیره شده اند، از اعدادی استفده میشود که به آنها "اندیس آرایه" گفته میشود. این اندیس معموال از یک شروع شده و تا حداکثر تعداد خانه های رزرو شده، ادامه می یابد.
تعریف بردار: به آرایه ای که اندیس آن، با یک عدد مشخص میشود، "آرایه یک بعدی" یا "بردار" میگویند.
تعریف عناصر بردار: به مقادیری که در خانه های یک بردار ذخیره میگردند "عناصر بردار" گفته میشود.
تعریف ماتریس یا جدول: آرایه های دوبعدی را "ماتریس" یا "جدول" میگویند.الگوریتم (جدول ضرب)حالا برنامه ای را مینویسیم که جدول ضرب ( 10×10) را در ماتریس A قرار داده و سپس عناصر ماتریس A را نمایش دهد.
نویسنده: دکتر (افشین رشید )