_ بخش فیوز (شناخت انواع فیوز های الکتریکی)

فیوز سیگاری یا سیلندری

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید )


نکته : فیوز سیگاری یا سیلندری یکی از انواع فیوز های ذوب شونده می باشد و به منظور حفاظت از وسایل برقی در مقابل افزایش ناگهانی جریان و یا اتصال کوتاه مورد استفاده قرار میگیرد.

فیوز سیگاری یا سیلندری به صورت سری در مدار قرار گرفته و مصرف کننده را در برابر اتصال کوتاه یا جریان زیاد محافظت می کند.




فیوز سیگاری از نوع از قیوز ذوب شونده می باشد و در صورت بروز اضافه بار و یا اتصال کوتاه سیم رابط درون آن ذوب شده و سبب قطع مدار مربوطه می شود. این نوع فیوز یک بار مصرف است و امکان تعمیر آن وجود ندارد. بنابراین برای سهولت در تعویض، برای قرارگیری آنها در مدار از انواع پایه فیوز یا سکسیونر استفاده می شود. 




فیوز‌ های سیگاری در آمپر‌های نیم تا ۵۰ آمپر می باشند.این فیوز‌ها در تابلو‌ های برق، پس از عمل کردن غیر قابل استفاده هستند و باید تعویض شوند.فیوز سیگاری جهت حفاظت از تجهیزات برقی می باشد که در تابلو برق ها قابلیت جاگذاری داشته و پس از عمل کردن غیر قابل استفاده شده و باید تعویض شود.


به طور کلی مهمترین خطری که یک سیستم قدرت را تهدید می‌کند اتصال کوتاه می باشد که باعث تغییرات شدید و ناگهانی در سیستم شده و خطر اتلاف انرژی زیاد در محل اتصال کوتاه رخ می دهد که باعث آتش سوزی صدمات مکانیکی و الکتریکی به تجهیزات برق می شود در چنین مواقعی لازم است قسمت معیوب هرچه سریعتر جدا شده تا به قسمتهای سالم آسیبی وارد نشود و فیوزها این قابلیت را داشته که مستقیماً خطا را در مدار حس کرده و مدار را قطع می کنند در حالیکه رله ها پس از احساس خطا برای رفع آن به کلیدهای مربوط به فرمان می دهد.

  • پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)

    دکترایِ  تخصصی نانو _ میکرو الکترونیک