سوییچ های مغناطیسی رید سوییچ (SWITCH REED ) نحوه عملکرد و کاربردها (مهندسی برق _ الکترونیک)

پژوهشگر و نویسنده: دکتر (  افشین رشید )

نکته : سوییچ های مغناطیسی رید سوییچ SWITCH REED این سوییچ ها متشکل از تیغه های نازکی از آلیاژ آهن نیکل هستند که در لوله شیشه ای نازکی قرار گرفتـه انـد و ایجـاد و انهـدام خاصـیت مغناطیسی در آنها ساده است . 

سوییچ یا توسط جریانی که از سیم پیچ پیچیده شـده بـه دور شیشـه سوییچ می گذرد به کار می افتد و یا با نزدیک کردن آهنربای تیغـه ای به آن ، کار می کند . در هر دو حالت تیغه ها آهنربا شـده و یکـدیگر را جذب می کنند که با این عمل مدار وصل شده به پایانه آن ، کامل مـی شود .سوئیچ مانند یک پل متحرک در جریان مدار است. هنگامی که سوئیچ بسته است ، "پل" پایین می آید و جریان الکتریکی می تواند در اطراف مدار جریان یابد. هنگامی که سوئیچ باز می شود ، "پل" بالا می رود و جریان دیگری جریان نمی یابد. بنابراین هدف از سوئیچ فعال یا غیرفعال کردن یک مدار در زمان انتخاب کاربر میباشد.

Reed Switch یک سوئیچ الکترونیکی است که برای کارکرد نیازی به برق ندارد و با نیروی مغناطیسی کار می کند. این قطعه شامل دو عدد اتصال (کنتاکت) است که از فلز خاص تهیه شده و در یک محفظه شیشه ای قرار داده شده اند. بنابراین اتصالات سوئیچ در معرض رطوبت و اکسید شدن نیستند و می توانند چندین میلیون بار قطع و وصل شوند. این موضوع Reed Switch ها را به نوعی سوئیچ قابل اعتماد تبدیل کرده است.عملکرد این سوئیچ به این صورت است که با قرار گرفتن در میدان مغناطیسی (مثلا نزدیک شدن به آهن ربا) کنتاکت های آن وصل شده و در غیر این صورت سوئیچ قطع خواهد بود.

موارد کاربرد و ساختمان داخلی 

رید سوییچ ها از  یک جفت میکرو تیغه فلزی  انعطاف پذیر فرو مغناطیسی در یک لوله شیشه ای در بسته تشکیل شده است .نحوه عملکرد رید سوییچ در مدار زمانی که یک ولتاژ DC به سیم پیچ اعمال می شود باعث ایجاد میدان مغناطیسی گشته و اتصالات بسته می شوند و جریان می تواند از منبع خارجی جاری شده و باعث روشن شدن و راه اندازی جریان در مدار می شود. بیشتر سوئیچ های (رید) با فشار اتمسفر از نیتروژن داخل لوله پر می شوند. پس از ساخت مهر و موم نهایی ، سوئیچ خنک می شود و فشار داخلی کمتر از یک جو (فضای بیرونی) است. سوئیچ های رید بسته شده با گاز نیتروژن تحت فشار از ولتاژ خرابی بالاتری برخوردار هستند. سوئیچ های رید می توانند برای جابجایی مستقیم انواع بارهای مختلف از نانوولت ها به کیلوولت ، فتو آمپر تا آمپر و فرکانس DC به رادیو استفاده شوند. سایر دستگاه های فعال سازی مغناطیسی دارای محدوده ولتاژ و جریان خروجی محدودی هستند و به طور کلی دستگاه نهایی مانند لامپ ، برق و موتور را به طور مستقیم کنترل نمی کنند.سوئیچ های رید جریان نشتی کوچکی نسبت به دستگاه های حالت جامد دارند. این ممکن است مفید باشد ، به عنوان مثال ، در وسایل پزشکی که نیاز به محافظت از بیمار در برابر جریان های نشت ناچیز دارند. بیشتر به کاربرده میشوند و در بخش‌های صنعتی به عنوان پول، رباتیک ؛ فضا، کنترل، مخابرات و ... کاربرد گسترده ای دارند.

پژوهشگر و نویسنده: دکتر (  افشین رشید )