سنسور ژیروسکوپ sensor Gyroscope (سنسور چرخش نما) نحوه عملکرد و کاربرد ها (مهندسی برق_ الکترونیک)
پژوهشگر و نویسنده: دکتر ( افشین رشید)
نکته : سنسور ژیروسکوپ وسیلهای برای اندازهگیری و یا حفظ جهت میباشد که از اصل بقای تکانهٔ زاویه ای به صورت هوشمند استفاده میکند.
ژیروسکوپ مکانیکی چیست ؟؟؟
ساختمان یک ژیروسکوپ مکانیکی همیشه یک چرخ یا دیسک چرخنده با محور آزاد دارد که میتواند در هر جهتی بایستد. این جهت گیری بسیار کمتر بر اثر گشتاور خارجی تغییر میکند که این به دلیل ممان زاویهای بزرگ خود به همراه نرخ زیاد چرخش آن است. چون گشتاور خارجی توسط نگاه داشتن وسیله در یک حلقه کمینه میشود جهت آن تقریبا ثابت میماند، صرف نظر از اینکه سطحی که وسیله روی آن قرار گرفته چقدر حرکت میکند. ژیروسکوپهای با تکنولوژی حالت جامد هم وجود دارند.
سنسور ژیروسکوپ چیست؟؟
از سنسور ژیروسکوپ برای تعیین شیب، زاویه، خط افق، و مواردی از این قبیل استفاده میشود. دستگاه های جدید (مثل موبایل های امروزی) هم دارای سنسور ژیروسکوپ هستند که از آن برای مشخص شدن وضعیت قرار گیری گوشی استفاده میشود. سنسور ژیروسکوپ، یا سنسور ژیرو، وسیلهای برای اندازهگیری یا حفظ حرکت دورانی است. ژیروسکوپهای MEMS، سیستم الکترومکانیکی، حسگرهای کوچک و ارزانی هستند که سرعت زاویهای را اندازه میگیرند. واحد سرعت زاویهای اندازهگیری شده درجه بر ثانیه (S⁄°) یا دوران بر ثانیه (RPS) است. سرعت زاویه ای، اندازهگیری سرعت چرخش است. ژیروسکوپها میتوانند برای تعیین جهت استفادهشوند و در بسیاری از سیستمهای مستقل ناوبری وجود دارند. برای مثال، اگر شما بخواهید که تعادل یک ربات را حفظ کنید، یک ژیروسکوپ میتواند برای اندازهگیری میزان چرخش از موقعیت تعادل استفاده شود و دستورات اصلاحی را به یک موتور ارسال کند.
یک ژیروسکوپ سه محوره ی MEMS، میتواند چرخش حول سه محور x، y. و z. را اندازه بگیرد. برخی ژیروسکوپها در مدلهای تک محوره یا دومحوره تولید میشوند، اما ژیروسکوپهای سه محوره در یک تراشه به سمت کوچکتر شدن (از نظر ابعاد)، ارزانتر شدن و رایجتر شدن پیش میروند. ژیروسکوپها اغلب برای اشیایی که با سرعتهای بسیار زیاد نمیچرخند، استفاده میشوند. هواپیماها (با احتمال خوبی) به دور خود نمیچرخند. در عوض آنها فقط در حد چند درجه حول هر محور چرخش دارند. با شناسیایی این تغییرات اندک، ژیروسکوپها به پروازِ با ثباتِ هواپیما کمک میکنند. همچنین دقت کنید که شتاب یا سرعت خطی هواپیما تاثیری بر اندازه گیریهای ژیروسکوپ ندارد. ژیروسکوپ تنها سرعت زاویه ای را می سنجد.
حساسیت بر حسب میلی ولت بر درجه بر ثانیه اندازه گیری می شود. اجازه ندهید که یکای این کمیت شما را بترساند. این مقدار تعیین میکند که برای یک سرعت زاویه ای مشخص ولتاژ به چه اندازه تغییر میکند. برای مثال، اگر حساسیت یک ژیروسکوپ ۳۰ باشد و شما ۳۰۰ تغییر ولتاژ را در خروجی ببینید، یعنی ژیروسکوپ را با نرخ ۱۰ چرخانده اید. با افزایش حساسیت، محدوده اندازه گیری کاهش مییابد.
خطای سنسور ژیروسکوپ (سنسور چرخش نما)
مانند هر حسگر دیگری، مقادیری که اندازه میگیرید حاوی مقداری خطا خواهند بود. شما میتوانید خطای ژیروسکوپ را هنگامی که ساکن است با اندازه گیری خروجی اش ببینید. با وجود اینکه تصور میکنید که در حالت سکون ۰ درجه را ببینید، اما همیشه مقدار کوچکِ غیرصفری را به عنوان خطا خواهید دید. این خطاها گاهی اوقات خطای انحرافی یا خطای بیثباتی نامیده میشوند. دمای حسگر تاثیر بسزایی بر میزان خطای آن دارد. برای کم کردن منشا این خطا، اکثر ژیروسکوپها یک حسگر دمای داخلی دارند؛ بنابراین شما میتوانید دمای حسگر را خوانده و تغییرات وابسته به دما را اصلاح کنید.
پژوهشگر و نویسنده: دکتر ( افشین رشید)