سنسور های فشار و تماس (Touch and Pressure Sensors ) نحوه عملکرد و کاربرد ها (مهندسی برق_ الکترونیک)

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)


نکته : سنسور های فشار و تماس (Touch and Pressure Sensors ) شبیه سازی حس لامسه انسان کاری دشوار به نظرمیرسد. اما سنسورھای ساده ای وجود دارند که برای درک لمس و فشار مورد استفاده قرار میگیرند. از این سنسورھا در جلوگیری از تصادفات و افتادن اتومبیلھا در دست انداز ھا استفاده میشود. 

این سنسورھا در دستھا و بازوھای ربات ھم به منظورھای مختلفی استفاده میشوند. مثال برای متوقف کردن حرکت ربات در ھنگام برخورد و عامل ھایی با یک شی. ھمچنین این سنسورھا به رباتھا برای اعمال نیروی کافی برای بلندکردن جسمی از روی زمین و قرار دادن آن در جایی مناسب نیز کمک میکند. با توجه به این  نوع قابلیت میتوان عملکرد آنھا را به چھار دسته زیر تقسیم کرد: 

١ -رسیدن به ھدف،٢ -جلوگیری از برخورد، ٣ -تشخیص یک شی.

سنسور های فشار و تماس (Touch and Pressure Sensors ) اغلب برای درک اطلاعات تماسی، تنشی،مجاورتی، بینایی و صوتی به کار میروند. عملکرد این سنسورھا بدینگونه است که با توجه به تغییرات فاکتوری که نسبت به آن حساس ھستند، سطوح ولتاژی ناچیزی را درپاسخ ایجاد میکنند، که با پردازش این سیگنالھای الکتریکی میتوان اطلاعات دریافتی را تفسیر کرده و برای تصمیم گیری ھای بعدی از آنھا استفاده نمود. این نوع سنسور ها بیشتر در صنایع رباتیک و حفاظتی (عمومی_ نظامی) مورد استفاده قرار میگیرد.

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)