سنسور جهت یاب مغناطیسی (Direction Magnetic Field Sensor) نحوه عملکرد و کاربرد (مهندسی برق الکترونیک)

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)


نکته : سنسور جهت یاب مغناطیسی (Direction Magnetic Field Sensor) با بھره گیری از خاصیت مغناطیسی زمین و میدان مغناطیسی قوی موجود، قطب نمای الکترونیکی ھم ساخته شده است که میتواند اطلاعاتی را درباره جھت ھای مغناطیسی فراھم سازد.

یک سنسور مغناطیسی وسیله ای است که به کمک آن می­توان بزرگی خاصیت مغناطیسی و یا نیروی جاذبه زمین تولید شده توسط یک آهنربا و یا یک جریان الکتریکی را اندازه ­گیری کرد.نزدیک به بینهایت سنسور مغناطیسی در دیسک ­های ذخیره سازی مغناطیسی استفاده شده ­است. پرواز هواپیما­ ها با بالاترین استانداردهای ایمنی به دلیل قابلیت اطمینان بالا در عملکرد سوئیچینگ سنسورهای مغناطیسی است. ماژول سنسور مغناطیسی یک مَگنِتومتر مینیاتوری سه بعدی است که برای اندازه گیری شدت میدان مغناطیسی تا ۱۰۰ میکرو تسلا استفاده می شود. این سنسور می تواند در هر کاربردی که در آن حساسیت و پایداری سنسورهای مرسوم مانند اثر هال کم و ضعیف می باشد مثل میدان مغناطیسی زمین جایگزین  و یا برای تشخیص هر چیز اهنی که در فاصله ای دور قرار دارد انها استفاده شود.. این سنسور  یک مگنتومتر  تک محور کامل بوده که بدون هیچ مدار راه انداز خارجی قابل استفاده است. ولتاژ خروجی آنالوگ با میدان مغناطیسی  موجود متناسب می باشد.


 سنسور جهت یاب مغناطیسی (Direction Magnetic Field Sensor) نحوه عملکرد و کاربرد 

با توجه به ولتاژ منبع تغذیه ۵ ولت آن ا و مصرف کم این سنسور،  گزینه ایده آلی برای برنامه های کنترل شده با باتری یا  برای حفاری عمیق، فضا و برنامه های کاربردی هوا می باشد. بیشترین کاربرد این سنسور در رباتیک میباشد و این امکانات به یک ربات کمک میکند تا بتواند از جھت حرکت خود آگاه شده و برای تداوم حرکت خود در جھتی خاص تصمیم گیری کند. این سنسورھا دارای چھار خروجی میباشند که ھر کدام مبین یکی از جھت ھا است. 

البته با استفاده از یک منطق صحیح نیز میتوان شناخت ھشت جھت مغناطیسی را امکان پذیر ساخت.سنسورهای مغناطیسی را بسته به نوع عملکرد، طریقه اندازه­ گیری میدان، سایز و بسیاری از خصوصیات دیگر می ­توان دسته بندی کرد. مهم­ترین خصیصه برای دسته بندی سنسورهای مغناطیسی این است که برخی از سنسورهای مغناطیسی تنها بزرگی میدان مغناطیسی و برخی دیگر علاوه بر بزرگی میدان جهت آن را نیز تعیین می­ کنند.

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)