برگه اطلاعات جانبی یا برگه datasheet برگه مشخصات میکروکنترلر ها (عملکرد و کاربرد ها) در برق _ الکترونیک

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)


نکته: در کل برگه اطلاعاتی ، ذکر کاربردهای میکروکنترلر است . که موارد مصرفی میکروکنترلر در برد ها و صنایع مختلف را بیان می کند.توضیح نسبتا کاملی که در مورد میکروکنترلر آورده می شود و اساس کار و مکانیزم آن را شرح می دهد.

برگه (اطلاعات جانبی) برگه مشخصات میکروکنترلر ها یا دیتاشیت datasheet برگه اطلاعات  به فایلی گفته می شود که حاوی تمامی اطلاعات مربوط به یک میکروکنترلر باشد. در مورد میکروکنترلر ها، این اطلاعات شامل ساختار داخلی، ساختار پایه ها، مقادیر حداقل و حداکثر قابل بکارگیری، توصیه های کاری، امکانات و … می باشند. 

به همین دلیل بهترین مرجع اطلاعاتی برای دستیابی به اطلاعات  مربوط به برنامه نویسی و کار با سخت افزار داخلی میکروکنترلر ها و دیگر المان های الکترونیکی، دیتاشیت ها هستند. Datasheet ورق داده یا ورق مشخصات، به مدرکی  درباره میکروکنترلر ها اطلاق می ‌شود، که خلاصه عملکرد و ویژگی ‌های فنی یک محصول ، قطعه، چیپ ، میکروکنترلر ، زیر سیستم یا یک مدار الکترونیکی، در آن به گونه ای درج و ثبت  شده باشد ، که  یک  تکنسین  الکترونیک  بتواند  آن را در یک سیستم یا مدار الکترونیکی نصب و راه اندازی نماید. 


به‌ طور معمول، یک دیتاشیت میکروکنترلر با یک صفحه کاور که اطلاعات مندرج در سند را شرح می ‌دهد آغاز می ‌شود، سپس فهرستی اطلاعات و در ادامه صفحاتی در مورد مشخصات، جداول داده و اتصالات تجهیزات، اجزا و قطعات در آن درج می ‌شود. در انتهای دیتاشیت ‌ها نیز اغلب کد ها، استاندارد  و‌ نکات برنامه پذیری میکروکنترلر ها ، پیوست می ‌شود.

نویسنده: دکتر (افشین رشید )