(برق ساختمان) ارتباط بین مدارات الکترونیکی در سیم کشی برق ساختمان (مهندسی برق_ الکترونیک)

نویسنده: دکتر (افشین رشید )


نکته: مدارهای الکتریکی در برق ساختمان شامل مدار روشنایی، مدار پریزهای برق، تلفن و آنتن اســت.

در برق ساختمان بــرای سیم کشی هر مــدار الکتریکی نقشه های زیر ترسیم میشود: 

• نقشه حقیقی

• نقشه فنی 

• نقشه گسترده

مدار کلید تک پل و دو پل در برق ساختمان 

مدار کلید یــک راهه برای کنترل یک یا چند لامپ از یک محل استفاده می شود .کلید یک پــل با امکان قطع و وصل فقــط فاز و کلید یک راهه دو پل با امکان قطع و وصل همزمان فاز و نول می باشند. 

نکته : کلید یک راهه دارای دو مدل روکار و توکار است

مدار کلیــد دوبل )دو خانــه( برای کنتــرل دو یا دو گروه لامــپ از یک محل با امــکان فقط قطع و وصل فاز استفاده می شــود این کلید دارای دو مدل روکار و توکار اســت. کلید دوبل دارای 3 ترمینال است یکی از ترمینال ها مشــترک و دو ترمینال دیگر غیر مشترک نام دارد. 

موارد کاربــرد این کلید در راهروها،ســالن پذیرایی و اتاق های دو در اســت.ترکیب این کلید با کلید یک پل در اتاق خواب استفاده می شــود. ظاهر این کلید شبیه کلید یک پل اســت ولی به جای دو کنتاکت شامل سه کنتاکت، یکی مشــترک (پیچ قرمز و دو غیرمشترک (پیچ سفید) است.

مدار روشنایی در برق ساختمان

هر فضای مســتقل باید دارای سیستم کنترل روشــنایی جداگانه باشد به طوریکه کلید آن در محل ورودی و خروجی قرار داشته باشند و با دیدن آن وضعیت مدار روشنایی مشخص باشد.نقشه روشنایی پایه و اساس اجرای سیم کشی روشنایی و زبان فنی مشــترک بین طراح و برقکار سیستم های الکتریکی ساختمان می باشــد. توانایی خواندن نقشه، مهارتی است که با استفاده از آن، می توان مشخصات اجزای یک نقشه معماری و همچنین جانمایی تجهیزات الکتریکی و مسیر مدارهای روشنایی مشخص گردد.

مدار پریزهای برق، تلفن و آنتن در برق ساختمان

در سیم کشی پریز برق ساختمان از سیم مفتولی را به اندازۀ mm ۱0 روکش برداری کنید و در صورت استفاده از سیم افشان پس از روکش برداری سرسیم بزنید و در ترمینال کلید با رعایت اصول ایمنی و سیم کشی ببندید. مطمئن شوید سر راه فاز قرار دارد.

پریز تلفن در برق ساختمان: 

در همه پریز‌های تلفن برق کنتاکت و سوکت را با هم در نظر بگیریم و بهم اتصال دهیم و در حالت کلی به دو تا از سیم‌های کابل به دلخواه وصل کنیم. در همه پریز‌های تلفن برق کنتاکت را به صورت جدا و برق سوکت را هم به صورت جدا در نظر بگیریم و از ۴ رشته سیم استفاده کنیم.

پریز آنتن در سیم کشی برق ساختمان 

نصب پریز آنتن در داخل اتاق خواب ها الزامی نیست.مسیر لوله گذاری در سیم کشی تو کار برق ساختمان برای پریز آنتن را طوری انتخاب کنید که بیشتر از دو سیم آنتن به داخل یک قوطی نرود. زیرا پریزهای آنتن فقط گنجایش دو سیم آنتن را دارند.

نکته : ارتفاع نصب پریز های آنتن از کف شده ، حدوداً ۴۰ سانتی متر است.

برای سیم کشی آنتن ، از کابل کواکسیال تمام مس ۷۵ اهم استفاده کنید.


نویسنده: دکتر (افشین رشید )