_ بخش الکترونیک و نانو لیزر های صنعتی

بررسی پیوند بین (الکترونیک و نانو لیزر های صنعتی) industrial Nano Laser  

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)


نکته: یکی از گسترده ترین حوزه های نانو لیزر، حضور آن در صنعت است. نانو لیزر در صنعت ساخت و تولید کاربرد های گسترده دارد، دلیل استفاده از نانو لیزر در صنعت، مزایای چشمگیر آن در مقایسه با سایر روش های سنتی ساخت و تولیدی لیزری است.

برش با نانو لیزر فرآیندی است که در آن با استفاده از پرتوی نانو لیزر قطعه برش داده میشود. در این روش میتوان قطعات کوچک و با دقت بالا و یا قطعات با ابعاد و ضخامت بزرگ را برش کاری کرد. با تغییر شرایط تمرکز پرتوی نانو لیزر،به راحتی می توان مواد مختلف را با نانو لیزر برش داد.برش با نانو لیزرͷ فرآیند غیر تماسی است که این خود مزایای بسیاری دارد.به عنوان مثال، اثرات جانبی نظیر اعوجاج یا پارگی که به دلیل تماس ایجاد میشود، در قطعه کار کاهش میابد. به علاوه، به دلیل عدم ارتباط مستقیم، ببرش نانو لیزر امن تر از سایر روش های برش کاری لیزری  است.


(نانو لیزر صنعتی) لیزری است که در مقیاس نانو ابعاد ، این لیزر های ریز را می توان به سرعت تعدیل کرد و همراه با ردپای کوچک ، آنها را به کاندیداهای ایده آل برای محاسبات نوری بر روی تراشه تبدیل می کند زمینه های نوری شدید چنین لیزری همچنین اثر تقویت در اپتیک غیر خطی یا پراکندگی (رامان Raman) با سطح افزایش یافته  را امکان پذیر می کند ، و بنابراین راه را برای مدارهای نانو فوتونیک یکپارچه هموار می کند،به طور کلی نانو لیزر افزایش یا تقویت فرآیندی است که در آن محیط بخشی از انرژی خود را به تابش الکترومغناطیسی ساطع شده منتقل میکند و در نتیجه قدرت نوری افزایش می یابد. این اصل اساسی همه لیزر ها استاز نظر کمی ، افزایش اندازه گیری توانایی یک محیط لیزر در افزایش قدرت نوری است.


نتیجه گیری :

یکی از گسترده ترین حوزه های نانو لیزر، حضور آن در صنعت است. نانو لیزر در صنعت ساخت و تولید کاربرد های گسترده دارد، دلیل استفاده از نانو لیزر در صنعت، مزایای چشمگیر آن در مقایسه با سایر روش های سنتی ساخت و تولیدی لیزری است.

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)

دکترایِ  تخصصی نانو _ میکرو الکترونیک