آشنایی بیشتر با موتور هلیکوپترهای RC و رباتیک  Servo Motor (سروو موتور) های الکتریکی (برق _ الکترونیک)

پژوهشگر و نویسنده:  (  افشین رشید )

نکته: سروو موتور یک دستگاه الکتریکی است که می تواند با دقت بسیار بالا فشار و یا چرخش یک شی است. اگر می خواهید در برخی از زوایای خاص یا مسافت بچرخید و شیء کنید ، از سروو موتور استفاده می کنید. این  فقط  از  یک  موتور ساده ساخته شده است که از طریق مکانیسم سروو اجرا می شود .

در صورت استفاده از موتور از نوعDC  به آن موتور سروو موتور DC گفته می شود و اگر موتور AC باشد ، آن را موتور سرو (AC) نام برده میشود.با این ویژگی ها ، آنها در بسیاری از برنامه ها مانند ماشین اسباب بازی ، هلیکوپترهای RC و هواپیماها ، رباتیک ، ماشین و غیره مورد استفاده قرار می گیرند.موقعیت یک موتور سروو توسط پالس الکتریکی تعیین می شود و مدار آن در کنار موتور قرار می گیرد.این یک سیستم حلقه بسته است که در آن از سیستم بازخورد مثبت برای کنترل حرکت و وضعیت نهایی شافت استفاده می شود. در اینجا دستگاه توسط سیگنال بازخورد ایجاد شده با مقایسه سیگنال خروجی و سیگنال ورودی مرجع کنترل می شود.



ساختار داخلی و اجزای سروو موتور 

سروو موتور در ساختار متشکل از یک موتور (DC یا AC) ، یک پتانسیلومتر ، مونتاژ دنده و یک مدار کنترل است. اول از همه ما برای کاهش RPM و افزایش گشتاور موتور از مونتاژ دنده استفاده می کنیم. در موقعیت اولیه شافت موتور سروو بگویید ، موقعیت دستگیره پتانسیومتر به گونه ای است که هیچ سیگنال الکتریکی در پورت خروجی پتانسیلومتر ایجاد نمی شود. اکنون یک سیگنال الکتریکی به ترمینال ورودی دیگر تقویت کننده آشکارساز خطا داده می شود. اکنون اختلاف بین این دو سیگنال ، یکی از پتانسیلومتر و دیگری از منبع دیگر حاصل می شود ، در مکانیسم بازخورد پردازش می شود و خروجی از نظر سیگنال خطا ارائه می شود. این سیگنال خطا به عنوان ورودی موتور و چرخش شروع به کار می کند. در حال حاضر شافت موتور با پتانسیومتر متصل شده و با چرخش موتور ، پتانسیلومتر می شود و سیگنال ایجاد می کند. بنابراین با تغییر موقعیت زاویه ای پتانسیومتر ، سیگنال بازخورد خروجی آن تغییر می کند. پس از مدتی موقعیت پتانسیومتر به موقعیتی می رسد که خروجی پتانسیلومتر همان سیگنال خارجی ارائه شده باشد. در این شرایط ، هیچ سیگنال خروجی از تقویت کننده به ورودی موتور وجود نخواهد داشت زیرا هیچ تفاوتی بین سیگنال کاربردی خارجی و سیگنال ایجاد شده در پتانسیومتر وجود ندارد و در این شرایط موتور از چرخش متوقف می شود.

نویسنده:  (افشین رشید )