آشنایی با موتور های بدون هسته یا کورلس Coreless (نحوه عملکرد و کاربرد ها )  برق_ الکترونیک

پژوهشگر و نویسنده: دکتر (  افشین رشید )

نکته : موتورهای بدون هسته یا کورلس فاقد هسته یا قفس فلزی در روتور هستند و سیم پیچی آنها به تنهایی و با استفاده از رزین فرم یک استوانه توخالی را به خود گرفته است . این ویژگی باعث کاهش شدید وزن روتور موتور و افزایش راندمان موتورمی شود.


موتور های کورلس نویز بسیار کمی تولید می کنند بسیار کم مصرف هستند و گرمای کمی تولید می کنند.در ساخت ابزار های دستی سبک وسایل دارای باتری و وسایلی که دمای کم در آنها موضوع مهمی است از این نوع موتورها استفاده می شود. برای ساخت مینی کوادکوپترها به علت وزن کم  شتاب و سرعت بالا مصرف انرژی کم از موتور های کورلس بیشتر استفاده میشود. موتورهای کورلس میتوانند به سرعت شتاب بگیرند وهمچنین حرکت نرم و یکنواختی در دوره های پایین داشته باشند این ویژگی باعث شده است تا از این موتورها در ساخت بسیاری از ابزارهای حساس و دقیق استفاده شود .

ساختمان داخلی و موارد کاربردها موتور های کورلس Coreless

موتور های کورلس Coreless در اصطلاح لاتین به معنی بی صدا میباشند. موتور های کورلس نوعی موتور DC هستند که توانایی چرخش با دور بسیار بالایی را دارند که معمولا در صنعت رباتیک . پروژه های ساخت پهباد یا همان کوادکوپتر استفاده میشود.

از آنجا که روتور موتور های کورلس دارای اینرسی بسیار کمی است می توانند زمان واکنش سریع داشته باشند این موتورها همچنین از راندمان بسیار بالایی برخوردار هستند . یک موتور بدون هسته دارای اتلاف جریان کمتری است ، بنابراین از موتور دارای هسته کارآمدتر است .موتور های کورلس کوچک ، میدان الکترومغناطیسی کمی ایجاد می کنند . اگر موتور مقادیر زیادی EMF ( میدان الکترومغناطیسی ) ایجاد کند ، این می تواند باعث اختلال در سایر سیگنالهای EM ( الکترومغناطیس ) شود .

پژوهشگر و نویسنده: دکتر (  افشین رشید )