bipolar ترانزیستور (bipolar transistor) ساختار ، عملکرد و تِست (برق _ الکترونیک)

پژوهشگر و نویسنده: دکتر (  افشین رشید )



نکته : ترانزیستور Bipolar  یک اِلمان نیمه هادی است که می تواند برای تعویض یا تقویت در مدارات الکترونیکی استفاده شود.

در ترانزیستور Bipolar  تغییر ولتاژ بیس _ امیتر نیز میتواند (Emitter_Base) را تغییر داده و سرانجام مدار و IC کنترل شود. برای برقراری جریان در اتصال کلکتور، باید جریان (بیس) به اندازهای باشد که بتواند بهطور کامل بر پتانسیل سد پیوند بیس امیترغلبه کند و آن را بشکند. وجود جریان ورودی زیاد در ترانزیستور Bipolar  باعث میشود که مقاومت ورودی ترانزیستورهای دو پیوندی ً نسبتا کم باشد به طوری که مقاومت ورودی حتی در آرایش کلکتور مشترک، از چند صد هزار اهم تجاوز نکند. بنابراین هنگامی که میخواهیم سیگنال منبعی با مقاومت داخلی بسیار زیاد ( مثلا حدود چند مگا اهم) را تقویت کنیم نمیتوانیم ترانزیستور Bipolar  را در طبقه اول تقویت کننده به کار ببریم زیرا مقاومت ورودی کم آن باعث بارگذاری میشود.



bipolar ترانزیستور (bipolar transistor) یک گزینه عالی برای تقویت ‌کننده‌ های خطی سیگنال کوچک است، زیرا امپدانس ورودی آن‌ بسیار زیاد است که بایاس آن‌ را ساده می‌کند.bipolar ترانزیستور (bipolar transistor) یک عنصر سه پایه می باشد که با اعمال سیگنال به یکی از پایه های آن میزان جریان عبوری از دو پایه دیگر آن کنترل می شود. برای عملکرد صحیح bipolar ترانزیستور (bipolar transistor) در مدار باید توسط المان های دیگر مانند مقاومت و خازن و … جریان ها و ولتاژ های لازم را برای آن فراهم کرد و یا اصطلاحا آن را بایاس کرد.

نحوه تست bipolar ترانزیستور (bipolar transistor) 

در bipolar ترانزیستور (bipolar transistor)   پایه ی بیس به هر دو پایه ی دیگر راه می دهد، اهم متر را در حالت تست دیود قرار می دهیم.سر مثبت اهم متر را بر روی یکی از پایه های ترانزیستور قرار داده و سر مثبت  را  به  ترتیب  بر  روی  دو  پایه ی دیگر  قرار       می دهیم. اگر پایه ای که سر مثبت اهم متر  بر روی آن قرار دارد به  هر  دو  پایه  دیگر راه داد، آن پایه بیس است.پایه ی بیس به هر دو پایه ی کالکتور و امیتر به یک اندازه راه نمی دهد.پس از آنکه پایه بیس مشخص شد، بیس به هر پایه ای که بیشتر راه داد آن پایه کالکتور است و پایه دیگر امیتر (.مقاومت بیس-کالکتور کمتر از مقاومت بیس-امیتر ) است.

نویسنده: دکتر (افشین رشید )