Flip Flop فلیپ فلاپ D (ساختار ، عملکرد و کاربرد ها ) در (برق _ الکترونیک)

پژوهشگر و نویسنده: دکتر (  افشین رشید )

نکته : فلیپ فلاپ نوع D یک فلیپ فلاپ تنظیم شده تنظیم مجدد تنظیم شده با اضافه کردن یک اینورتر است تا از ورودی های S و R در یک سطح منطقی جلوگیری کند.

این حالت هر دو خروجی را مجبور به منطق "1" می کند ، بیش از حد عمل قفل بازخورد را انجام می دهد و هر کدام از ورودی ها ابتدا به سطح منطقی می روند "1" کنترل خود را از دست می دهد ، در حالی که ورودی دیگر هنوز با منطق "0" حالت حاصل را کنترل می کند از چِفت اما به منظور جلوگیری از وقوع یک اینورتر را می توان بین "تنظیم" و "تنظیم مجدد" ورودی متصل به تولید نوع دیگری از مدار فلیپ فلاپ شناخته شده به عنوان یک این اطلاعات متصل Lach ، تاخیر فلیپ فلاپ ، D-نوع برق فشار قوی ، نوع D Flip Flop یا به سادگی یک Flip Flop همانطور که در اصطلاح عامیانه خوانده می شود.


NAND یکی از پرکاربرد ترین گیت‌های مورد استفاده در مدارات محاسباتی و مدارات دیجیتالی است. دروازه nand  دو ورودی داشته و یک خروجی دارد. خروجی تنها در صورتی صفر خواهد شد که هر دوی  ورودی‌ ها یک باشند در غیر این صورت خروجی یک خواهد بود.دروازه NAND دو ورودی دارد یعنی هر دو ورودی باید با هم محاسبه شوند و این که چون گفتیم گیت ‌ها با قطعات الکترونیکی ساخته می‌ شوند، ورودی و خروجی آن ‌ها در سطوح بسیار پایینی است و به صورت صفر و یک باینری هستند.تابع NAND ، مکمل AND می باشد و متشکل از یک سمبل AND که بدنبال آن دایره کوچکی قرار گرفته است . تابع NOR مکمل تابع OR بوده و بوسیله سمبل OR که به دنبال آن دایره کوچک نمایش داده می شود . گیت های NAND و NOR به سادگی به وسیله مدارات ترانزیستوری قابل تولید بوده و می توان به راحتی توابع بول را با آنها پیاده نمود .

نویسنده: دکتر (افشین رشید )