کاربردهای انرژی برق خورشیدی و معرفی انواع نیروگاه های خورشیدی (مهندسی برق_ الکترونیک)

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر (  افشین رشید )

نکته: در عصر حاضر از انرژی خورشیدی توسط سیستم های مختلف و برای مقاصد متفاوت استفاده و بهره گیری میشود که عبارتند از: استفاده از  انرژی حرارتی خورشید برای مصارف خانگی، صنعتی و نیروگاهی ؛ همچنین تبدیل مستقیم نور حاصل از پرتوهای خورشید به الکتریسیته بوسیله تجهیزاتی به نام فتوولتائیک میباشد.

استفاده از انرژی حرارتی خورشیدی این بخش از کاربرد های انرژی خورشیدی شامل دو گروه کاربرد های نیروگاهی و غیر نیروگاهی می باشد.

کاربرد های نیروگاهی

تاسیساتی که با استفاده از آنها انرژی جذب شده حرارتی خورشید به الکتریسیته تبدیل میشود نیروگاه حرارتی خورشیدی نامیده میشود. این تاسیسات بر اساس انواع متمرکز کننده های موجود و برحسب اشکال هندسی متمرکز کننده ها به سه دسته تقسیم میشوند.

الف ـ نیروگاه هایی که گیرنده‌ آنها آینه های سهموی ناودانی هستند (شلجمی باز)

ب ـ نیروگاه هایی که گیرنده آنها در یک برج قرار دارد و نور خورشید توسط آینه های بزرگی به نام هلیوستات به آن منعکس میشود. (دریافت کننده مرکزی)

پ ـ نیروگاههایی که گیرنده آنها بشقاب سهموی (دیش)میباشد.(شلمجی بشقابی)

در هر نیروگاهی اعم از نیروگاه های آبی، نیروگاه های بخاری و نیروگاه های گازی برای تولید برق از ژنراتورهای الکتریکی استفاده میشود که با چرخیدن این ژنراتورها برق تولید میشود. این ژنراتورهای الکتریکی انرژی دورانی خود را از دستگاهی به نام توربین تامین می‌کنند. بدین ترتیب میتوان گفت که ژنراتورها انرژی جنبشی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کنند. تامین کننده انرژی جنبشی ژنراتورها ، توربینها هستند توربین ها انواع مختلف دارند در نیروگاه های بخاری توربین هایی وجود دارند که بخار با فشار و دمای بسیار بالا وارد آنها شده و موجب به گردش در آمدن پره های توربین میگردد.در نیروگاه های آبی که روی سد ها نصب میشوند .

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر (  افشین رشید )