پرشر سوئیچ Pressure Switch الکترونیکی  (عملکرد و کاربردها) مهندسی برق _ الکترونیک

پژوهشگر و نویسنده: دکتر (  افشین رشید )

نکته: پرشر سوئیچ ابزاری است که توسط اختلاف فشار هوا یک سوئیچ الکتریکی را فعال می کند، اندازه این فشار یعنی با تغییرات فشار هوا (منظور هوای داخل دیافراگم است) سوئیچ مزبور عمل می کند. پرشر سوئیچ در دو مدل الکترونیکی و مکانیکی میباشد.

یک پرشر سوئیچ الکترونیک، سیگنال خروجی الکترونیک ایجاد می کند و اکثر اوقات یک سیگنال خروجی آنالوگ اضافی متناسب با فشار نیز تولید می کند. سوئیچ های برقی در دو حالت موجودند: برنامه ریزی شده توسط سازنده برای نقاط سوییچ مدنظر و یا اینکه توسط دکمه ها و نمایش می توان برنامه ریزی انجام داد. این نوع، یک مجموعه منطق قابل برنامه ریزی دارد که امکان تنظیم نقطه ی سوییچ و سیگنال خروجی مورد نیاز را می دهد. از این سوئیچ الکترونیکی در زمانی که بخواهیم فشار سیال یا گازی را کنترل کنیم و فشار سیال یا گاز را در اندازه تعریف شده سوئیچ کنیم از پرشر سوئیچ استفاده می کنیم. این کنترل فشار در مواردی مانند ایمنی دستگاهها مخصوصا در مصارف صنعتی که از فشار بالای گاز و.... استفاده می کنیم (پرشر سوئیچ فرمان قطع دستگاه را می دهد) نیز به کار می رود که باعث می شود فشار در حد ایمن و تعریف شده باقی بماند.

ساختمان داخلی (پرشر سوئیچ )

زمان تاخیر، نقطه ی سوئیچ، نقطه ی ریست سوئیچ ، هیسترزیس، نرمال بسته یا نرمال بسته بودن و بسیاری موارد دیگر در پرشر سوییچ های الکترونیک مدرن قابل برنامه دهی است.نشانگر موضعی یک قرائت فشار ثابت را ایجاد می کند.اندیکاتور (نشانگر موضعی ) در زمان فعال یا غیرفعال بودن خروجی سوئیچ، یک قرائت ثابت و مداوم را می دهد. تکنولوژی های مدرن، از قبیل استفاده از io-link امکان برنامه دهی ریموت با کابل سیگنال را می دهد.معمولا پرشر سوئیچ ها یک دیافراگم پر از هوا دارند، وقتی فشار هوا داخل دیافراگم تغییر می کند (توسط تماس سیال یا گاز و... با دیافراگم) صفحه دیافراگم تغییر شکل می دهد و باعث حرکت در فنر کالیبره شده متصل به آن میشود. کالیبره شدن فنر به معنی تنظیم قبلی فنر در اندازه مورد نیاز یعنی همان رنج پرشر سوئیچ می باشد. فنر با اعمال فشار به عقب رانده شده و با برداشتن فشار به جای خود باز می گردد. این حرکت به کنتاکت الکتریکی پرشر سوئیچ منتقل شده و باعث عملکرد پرشر سوئیچ می شود.

موارد‌ کاربرد پرشر سوئیچ 

این دستگاه می تواند از یک لامپ ساده یا پمپ و یا شیر برقی گرفته تا یک نیروگاه اتمی باشد. فرقی نمی کند پرشر سوئیچ یا کنترلر فشار جهت تنظیم فشار مخازن یا جلوگیری از افزایش فشار در محیطهای تحت فشار در صنعت کاربرد فراوان دارد .در نمونه های دیجیتال و الکترونیکی به جای بوردن یا دیافراگم از استرین گیج استفاده و در خروجی معمولا از ترانزیستور به صورت PNPو یاNPN استفاده میگردد . در نمونه های پیشرفته تر خروجی 4 تا 20 میلی آمپر و نشان دهنده نیز دارند.

پژوهشگر و نویسنده: دکتر (  افشین رشید )