نمای کلی ارتباطی یک فرستنده TX _ گیرندهRx در (علوم مخابرات) مهندسی برق _ الکترونیک

نویسنده: دکتر (افشین رشید )



در یک سیستم مخابراتی رادیویی ، فرستنده و گیرنده به دستگاههای الکتریکی اطلاق می­شود که قابلیت فرستادن و یا دریافت پیام را دارند و کانال انتقال ، به محیطی اطلاق می­شود که امواج در آن انتشار می یابند. در این سیستم کانال انتقال فضای آزاد است. فضا خاصیت انتقال امواج الکترومغناطیس را دارا می­باشد. خط انتقال به کابلهایی گفته می­شود که پیام را به صورت موج الکتریکی از فرستنده به آنتن و در محل گیرنده از آنتن به گیرنده انتقال می­دهد. مهم ترین مسئله در ارتباط بی سیم فرستادن پیام از طریق امواج الکترومغناطیسی به فضا و گرفتن این امواج از آن می­باشد. بطور کلی دریافت و ارسال پیام از طریق امواج الکترومغناطیس توسط دستگاههای الکتریکی گیرنده و فرستنده انجام می شود. 

ولی دادن امواج الکترومغناطیس به فضا در محل فرستنده و گرفتن این امواج از فضا در محل گیرنده به سیستم خاصی محتاج است که این سیستم آنتن نامیده می­شود. آنتن وسیله ای است که سیگنال الکتریکی مدوله شده در سیستم فرستنده را به امواج الکترومغناطیسی و امواج الکترومغناطیسی دریافتی از فرستنده را به سیگنال الکتریکی در سیستم گیرنده تبدیل می­نماید. 

وظیفه آنتن، ارسال امواج به فضا و همچنین جذب امواج از فضا با بهره (Gain) مناسب می­باشد. 


در سیستمهای مخابراتی عموماً فرستنده و گیرنده در سیستم جدا از هم نیستند، بلکه هر سیستم به تنهایی خود هم فرستنده است و هم گیرنده. بنابراین آنتن هر دستگاه نیز به عنوان آنتن گیرنده و فرستنده بکار می­رود.

  • نویسنده: دکتر (افشین رشید )