نحوه نصب دوربین مدار بسته (انواع دام _ بولت )و اجزای سیستم دوربین مدار بسته (برق ساختمان) مهندسی برق _ الکترونیک

نویسنده: دکتر (افشین رشید )


نکته مهم : اطلاع دقیق از اینکه چه فضاهایی نیاز به پوشش دوربین دارند می تواند تا حدود زیادی نوع سیستم مدار بسته ای که باید انتخاب شود را معین کند. 

از دوربین های دام معمولا در محیط های داخلی و سر پوشیده و از دوربین های بولت در محیط های بیرونی و روباز استفاده می شود . پس از مشخص شدن تعداد دوربین ها ، دستگاه ضبط مورد نظر انتخاب می شود معمولا تعداد کانال های دستگاه ضبط را حدود ۱۰ الی ۱۵% به عنوان امکان توسعه آینده بیشتر در نظر می گیرند.

سایر تجهیزات از قبیل کابل شبکه ، سوئیچ ، کانکتور ها و … نیز با توجه به تعداد دوربین ها محاسبه و در نظر گرفته می شوند.

محل نصب مناسب دوربین مدار بسته (محل قرار گیری مناسب)

مناسب ترین قسمت های یک ساختمان که توسط دوربین مدار بسته پوشش داده می شوند عبارتند از :

  • بر اصلی ساختمان –  فضای بیرون ساختمان 
  • درب ورودی نفر رو و درب ورودی مخصوص خودرو
  • درب پشت بام ساختمان
  • پنجره ها و سایر مبادی ورودی ساختمان
  • راه پله ها و فضای جلوی درب آسانسور
  • محوطه ی لابی ساختمان
  • پارکینگ ساختمان
  • اتاق برق ، اتاق ژنراتور و سایر قسمت های حیاتی ساختمان
  • فضای جلوی انباری در ساختمان های مسکونی

انواع دوربین های مدار بسته (دام و بولت )

دوربین های مداربسته دام:

دوربین های مداربسته دام یا گنبدی، بیشترین استفاده را در نظارت و امنیت فضاهای بسته دارد. نام این دوربین ها از شکل نیم دایره ی پایه ای که دوربین روی آن قرار می گیرد، گرفته شده است. این نوع پایه ها و شکل ظاهری برای جلب توجه کمتر دوربین استفاده می شوند. البته این پوشش ها دوربین را مخفی نمی کنند. پایه های نیم دایره ای شکل، زاویه دید دوربین را مخفی می کنند؛ از این رو سارقان نمی توانند زاویه مناسب برای دور ماندن از دید دوربین را تشخیص دهند.

اکثر این دوربین‌ ها لنزهایی wide با فاصله کانونی کوچک (۳،۶ یا ۴ میلیمتر) دارند. قسمت هایی از دوربین مداربسته که امکان چرخش، گردش و زوم سریع را فراهم می کند، “اسپید دام” نامیده می شوند.

دوربین های مداربسته دام امکان حرکت دوربین را برای اپراتور فراهم می کنند. برخی از این دوربین ها نیز قابلیت زوم و چرخش خودکار را در فواصل زمانی معین دارند. این دوربین ها می توانند فضایی گسترده را تحت پوشش قرار دهند و حتی در نور کم نیز کار می کنند.

دوربین مدار بسته بولت: 

دوربین های مدار بسته بولت دارای شکلی استوانه ای و مخروطی هستند که شکلی مشابه با گلوله تفنگ دارند. این دوربین ها اغلب برای دیدن فواصل طولانی استفاده می شوند. این دوربین ها معمولا تنظیمات گردش، چرخش و زوم را ندارند و برای ضبط تصاویر از یک مکان ثابت و منطقه خاص کاربرد دارند.

دوربین مداربسته بولت قابلیت نصب بر روی دیوار و سقف را دارند و هم برای مکان بسته و هم برای فضای باز استفاده می شوند. دوربین های مداربسته بولت اگر در پوششی محافظ قرار بگیرند، ضد آب می شوند. این پوشش، دوربین را از گردوغبار، بارش برف و باران، تگرگ و دیگر عناصر تخریب کننده دور نگه می دارند.

این نوع از دوربین‌ ها قابلیت دید در شب (بااستفاده از مادون قرمز) دارند و می‌توانند در شرایط نوری بسیار تاریک به راحتی تصویربرداری کنند.

نحوه نصب و اجزای یک سیستم دوربین  مدار بسته (برق ساختمان)

پس از نصب دوربین های مدار بسته نوبت کابل کشی است. با توجه به نوع سیستم مدار بسته ای که انتخاب می کنیم، کابل کشی متفاوتی باید انجام شود. به طور کلی سه نوع سیستم را می توان انتخاب کرد. سیستم های مدار بسته برای کابل کشی و نصب به سه دسته کلی آنالوگ یا HD ، تحت شبکه یا IP و بی سیم یا وایرلس تقسیم می شوند.


در یک سیستم مدار بسته آنالوگ برای هر دوربین باید دو کابل مجزا از محل DVR تا محل نصب دوربین کشیده شود ، کابل اول به عنوان کابل تصویر ، وظیفه انتقال تصویر دوربین به DVR را دارد ، این کابل از نوع RG59 ، RG6 ، RG11 و یا کابل های ۲٫۵C2V می باشد در برخی از موارد نیز می توان از کابل های شبکه برای انتقال تصویر دوربین های آنالوگ استفاده کرد که کابل دومی که باید از محل نصب DVR تا محل نصب دوربین کشیده شود ، کابل برق می باشد. این کابل از یک سو به منبع تغذیه DC نصب شده ( این منبع تغذیه در کنار DVR قرار می گیرد ) و در سوی دیگر به دوربین نصب می شود و دوربین را تغذیه می کند.

معمولا در این کاربری از کابل های برق ۲ یا ۳ رشته ای استفاده می کنند ، در سیستم های مدار بسته ای که مجهز به سیستم ارت هستند باید از کابل برق سه رشته ای استفاده قرار کرد ( به طور مثال کابل برق ۳*۱٫۵ ) و در مواردی که ارت وجود ندارد می توان از کابل های دو رشته ای استفاده می شود. عدد دوم در کابل برق سطح مقطع هر رشته می باشد که با توجه به فاصله دوربین و DVR این سطح مقطع نیز باید افزایش پیدا کند. به طور مثال برای تغذیه یک دوربین آنالوگ در فاصله ۱۵۰ متری بهتر است از یک کابل برق ۳*۲٫۵ استفاده شود و برای تغذیه یک دوربین آنالوگ در فاصله ۸۰ متری یک کابل برق ۳*۱٫۵ مناسب است.


در سیستم مدار بسته IP ، تجهیزات در سه گروه مهم تقسیم بندی می شوند که شامل: دوربین IP ، سوئیچ شبکه و NVR هستند. برای انتقال تصویر دوربین ها به NVR باید نخست از هر دوربین یک کابل شبکه به سوئیچ شبکه کشیده شود و سپس از سوئیچ شبکه یک کابل به NVR کشیده متصل شود. نوع کابل های مورد استفاده در سیستم IP ، از نوع کابل شبکه می باشد . کابل های شبکه انواع متفاوتی دارد که رایج ترین آنها در سیستم مدار بسته تحت شبکه شامل : Cat5 ، Cat5e ، Cat6 و …. هستند.

کابل های شبکه توسط کانکتور های شبکه RJ45 به تجهیزات شبکه مانند سوئیچ ، دوربین و یا NVR  وصل می شوند. پس از نصب فیزیکی دوربین ها و کابل کشی های مورد نیاز ، عملیات سخت افزاری راه اندازی یک سیستم مدار بسته به اتمام می رسد.


  • نویسنده: دکتر (افشین رشید )