مونتاژ مدار smd و ساخت مدار چاپی smd دستگاه Pick and place (مهندسی برق_ الکترونیک)

پژوهشگر و نویسنده: دکتر (  افشین رشید )

نکته: در بردهای الکترونیکی بزرگ، به خاطر تکراری بودن و خسته شدن از فرایند مونتاژ، بهتر است برای تولید انبوه بردها از روش جایگذاری به کمک دستگاه خودکار Place And Pick استفاده کرد.
دستگاه خودکار Place And Pick این دستگاه در واقع یک ربات است که با استفاده از مکش هوا قطعات را بر میدارد و در جای خود قرار میدهد. برای راه اندازی اولیه دستگاه باید راهنمای کاربرد دستگاه را با دقت مطالعه کرد و فرایند تنظیمات آن را در طی یک دوره کارآموزی کوتاه مدت فرا گرفت تا برنامه ریزی دستگاه و اجرای تنظیمات اولیه، جایگذاری و محکم کردن برد PCB و قرار دادن رولهای قطعات برد در محل خود با دقت و به ترتیب صحیح انجام شود. بعد از انجام تنظیمها و راهاندازی دستگاهها شما میتوانید با سرعت بسیار بالایی شروع به چیدمان قطعات برد با تعداد تولید آن با تیراژ بسیار نمایید. استفاده از دستگاه Place And Pick برای تولید انبوه با صرفه است و برای تولید برد با تعداد کمتر، مثال روزی 20 عدد با روش قطعهگذاری دستی مقرون به صرفه تر و سریعتر است. 
بعد از قطعه گذاری به وسیله دستگاه باید خمیر لحیم ذوب شود تا عمل لحیم کاری اتفاق بیافتد. ذوب کردن خمیر لحیم درکوره ذوب لحیم صورت میگیرد. این دستگاه با استفاده از امواج مادون قرمز دمای بردها را تا 250 درجه سانتیگراد بالا میبرد. پس از ذوب شدن خمیر لحیم دما را به صورت کنترل شده پایین میآورد. واحد کنترل دما در زمان پایین آمدن درجه حرارت، از انبساط ناگهانی و جابه جایی قطعات و ایجاد ترک در محلهای لحیم کاری شده جلوگیری میکند. 
موارد کاربرد این دستگاه ساخت مدار smd
مدل های مختلف این دستگاه در صنایع الکترونیکی و ساخت اسباب بازی و مدارهای SMD رباتیک ؛ عمومی ؛ نظامی و برای ساخت و مونتاژ هر مدار و بورد الکترونیکی SMD میباشد.
نویسنده:  افشین رشید