موتور‌های سیم پیچ DC الکترونیکی Lavet (ساختار ، عملکرد ، کاربرد ها (برق _ الکترونیک)

پژوهشگر و نویسنده: دکتر (  افشین رشید )



نکته : موتور سیم پیچ القایی الکترونیکی Lavet فقط قادر به چرخش در یک جهت است که این امر به هندسه ساخت موتور آن بستگی دارد. 

موتور از نوع لاوت Lavet به عنوان محرک در ساعت های الکترو مکانیکی کاربرد گستردهای دارد و یک نوع خاص از موتور پله ای تک فاز است. هر دو ساعت کوارتز آنالوگ و پله دار از موتور نوع لاوت استفاده میکنند.برای حرکت موتور لاوت Lavet ضروری است که نقاط دندانه دار که روی روتور هستند، بسته به اینکه انرژی سیم پیچ استنباط نشده باشد یا بسته به اینکه سیم پیچ استاتور تفاوت دارد، متفاوت باشد. نقاط دندانه دار بدون هیچ جریانی باعث بوجود آمدن نیروی تمایلی در برابر یک میدان مغناطیسی مستقیم میشوند، نه این که باعث انتشار یک شار مغناطیسی متناوب شوند و در عمل زوایایی هستند که حجم هوا بین قطب های روتور مغناطیسی و بخش عمده ای از استاتور را به حداقل میرسانند.


در ساختار موتور سیم پیچ القایی لاوت 50 هرتز با استفاده از نوری از فرکانس شبکه حاصل می شود. مدار از چهار تقسیم کننده و یک فلیپ فلاپ برای کاهش پالس های 50 هرتز به موج مربعی متقارن 0.833 مگا هرتز (میلی-هرتز) استفاده می کند یا هر دقیقه یک فاز را تغییر می دهد. ضروری برای حرکت موتور Lavet نقاط cogging روتور هستند که بسته به اینکه انرژی کویل استاتور است یا غیر از آن (دَورانی) متفاوت است. نقاط cogging بدون جریان در اثر نیروی تمایلی در برابر یک میدان مغناطیسی مستقیم ایجاد می شوند.

پژوهشگر و نویسنده: دکتر (  افشین رشید )