موتور های الکتریکی بدون جاروبک DC (موتورهاى براشلس) برق _ الکترونیک

پژوهشگر و نویسنده: دکتر (  افشین رشید )

نکته : در موتور هاى براشلس به دلیل حذف جاروبک  بازده موتور بالاتر است و اصطکاک ناشى از جاروبک وجود ندارد. 

موتور های بدون جاروبک نوعی از موتور های سنکرون هستند. این موضوع به این معنی است که میدان مغناطیسی در روتور و استاتور با یک فرکانس ایجاد می­ شوند. انواع موتور های الکتریکی بدون جاروبک دارای لغزش به آن مفهومی که در موتورهای القایی وجود دارد نمی ­باشند. موتور های DC براشلس با منبع دی ‌سی تغذیه می‌شوند که توسط اینورتر مجتمع برای به حرکت درآوردن موتور به سیگنال الکتریکی AC تبدیل می‌شود. سنسور ها و قطعات الکترونیکی دیگری نیز خروجی اینورتر را کنترل می‌نمایند. موتور های براش ‌لس همچنین به صورت موتور های پله ای وصف می ‌شوند، هر چند عنوان موتور پله ‌ای برای آن دسته از موتورها به کار می‌رود که طراحی آن ها به گونه ‌ای است که به حالت‌ هایی عمل نمایند که روتور آن به سرعت در نقطه زاویه ‌ای تعریف ‌شده بایستد.


موتور های براشلس هم با همان اصل مورد استفاده در موتور های معمولی کار میکنند، با این تفاوت که در این موتور ها، سیم پیچ ثابت بوده و آهنربا‌ها میچرخند. از آنجائی که سیم پیچ در این موتور ‌ها ساکن است، نیازی به برس ‌ها وجود ندارد. کار تقسیم ولتاژ بین سیم پیچ ‌ها را کنترل کننده سرعت موتور انجام میدهد.موتور های براشلس می‌ توانند به شکل‌ ها و خصوصیات فیزیکی مختلفی ساخته شوند. به هرحال آهن ‌ربای دائمی همواره روی قسمت چرخنده روتور قرار می ‌گیرد.


بسیاری از کار ها در اصل می‌توانند توسط موتور های براش ‌لس دی‌سی انجام پذیرند. اما قیمت و کنترل پیچیده جلوی جایگزین کردن موتور های برس ‌دار با موتور های براش ‌لس کاملاً در نواحی ارزان ‌قیمت گرفته‌است.موتور های براش ‌لس پر توان در وسایل حمل‌ونقل برقی و هیبرید یافت می ‌شوند. این موتور ها اساساً موتور های AC سنکرون با روتور آهنربای دائم هستند.

پژوهشگر و نویسنده: دکتر (  افشین رشید )