مدارات پُل و مقاومت مجهول (Unknown resistance) ساختار و عملکرد (برق _ الکترونیک)

پژوهشگر و نویسنده: دکتر (  افشین رشید )

نکته‌: به طور ایده آل قبل از تغییر مقاومت مجهول ولتاژ خروجی مدار پل مقداری برابر صفر باید داشته باشد.اما ازانجا که مقاومت ها دارای تلرانس هستند ولتاژی غیر صفر را شاهد خواهیم بود که برای حذف آن می توان به کمک تقویت کننده های عملیاتی آفست گیری کرده و خروجی را به صفر برسانیم.

این مدار عمدتاً در اندازه گیری ترمومترها و STRAIN GAUGE ها بکار می رود.به عنوان مثال در مدار زیر همه مقاومت ها با مقداری یکسان انتخاب شده اند. هرگونه تغییر در مقاومت متغییر نسبت ولتاژ متناسبی در خروجی را ظاهر می کند:

اندازه گیری اهم مقاومت مجهول را می توان به روش های متفاوتی بدست آورد از جمله آنها می توان با استفاده از دستگاه اهمتر این مقدار را محاسبه کرد. اما یکی از روش هایی که می توان با آن مقدار مقاومت هایی را که خوانا نیستند را بدست آورد ، مدار پُل است . در این مدار از سه مقاومت با مقدار معلوم و یک منبع تغذیه DC (باتری) و یک عدد گالوانومتر یا ولت متر استفاده می شود. قابل ذکر است از این مدار بیشتر برای تبدیل تغییرات مقدار اهم یک سنسور به ولتاژ متغیر استفاده می شود.



در نقطه بالانس چنین وضعیتی حاکم است.

به طور ایده آل قبل از تغییر مقاومت مجهول ولتاژ خروجی مدار پل مقداری برابر صفر باید داشته باشد.اما ازانجا که مقاومت ها دارای تلرانس هستند ولتاژی غیر صفر را شاهد خواهیم بود که برای حذف آن می توان به کمک تقویت کننده های عملیاتی آفست گیری کرده و خروجی را به صفر برسانیم.

نویسنده: دکتر (افشین رشید )