(مبانی برق) ولت متر برای اندازه گیری ولتاژ یا اختلاف پتانسیل الکتریکی (مبانی برق)

پژوهشگر و نویسنده:  (  افشین رشید )

نکته: ولت متر برای اندازه گیری ولتاژ یا اختلاف پتانسیل الکتریکی بین دو نقطه در یک مدار استفاده می شود. این برنامه کاربردهای عملی بسیاری دارد. ولت متر برای تعیین اینکه آیا باتری شارژ شده است یا خیر استفاده می شود.

ولتاژ اختلاف پتانسیل الکتریکی در هر بار در واحد است یا می تواند به عنوان انرژی موجود در یک مدار الکتریکی تعریف شود. جریان نرخی است که در آن بارهای الکتریکی از مدار عبور می کنند. برخی ولت متر برای اندازه گیری جریان مستقیم (DC) طراحی شده اند ، بعضی دیگر مخصوص اندازه گیری جریان متناوب (AC) و برخی برای اندازه گیری ولتاژ فرکانس رادیویی (RF) طراحی شده اند.

آنالوگ ولت متر -

ولت متر آنالوگ مقیاس است که متناسب با ولتاژ جریان حرکت می کند. جریان بالاتر با مقیاس بالاتر حرکت می کند. هر اندازه گیری قابل تبدیل به ولتاژ را می توان در ولت متر آنالوگ که با دقت کالیبره شده است ، اندازه گیری کرد. نمونه هایی از این اندازه گیری ها فشار ، دما ، جریان مایع (ویسکوزیته) است. یک ولت متر آنالوگ اساسی از یک گالوانومتر در سری با مقاومت بالا تشکیل شده است. ترکیبی از دقت گالوانومتر و مقاومت ، دامنه ولتاژهایی را که می توان با ولت متر اندازه گیری کرد ، تعیین می کنید.

VOLTMETER دیجیتال -

ولت متر دیجیتالی است که مقدار عددی ولتاژ جریان را نشان می دهد. آزمایشگاه های عملی ولت متر دیجیتال دارند که از هزار تا سه هزار ولت متغیر است. ولت مترهای تجاری مورد استفاده دارای دامنه های مختلف هستند ، و در توان آنها 10 افزایش می یابد. مانند 0-10 ولت ، 0-100 ولت.

استفاده از ولت متر 

از اهمیت بالایی برخوردار است که اتصالات الکتریکی موجود در مدار صحیح باشد. در غیر این صورت مقادیر خوانده شده توسط ابزار اندازه گیری غالباً نادرست هستند. قاعده جریان می گوید -

V = I / R (V = ولتاژ ، I = جریان ، R = مقاومت)

ولت متر مقاومت بالایی را ارائه می دهد. اگر مقاومت کم باشد ، آنگاه جریان بیشتری را از خود خارج می کند (مقاومت را بالاتر از جریان بالاتر کاهش دهید). به این ترتیب ، مدار مورد نظر مقدار مناسب جریان را دریافت نمی کند. بنابراین ، ولت متر سپس خوانش نادرست می دهد. بنابراین ولت متر به گونه ای طراحی شده است که از مقاومت بالایی برخوردار باشد. همیشه به طور موازی با مدار  وصل می شود.

نویسنده: دکتر (افشین رشید )