علوم مخابرات چیست ( اساس علوم مخابرات نظامی ECM و عمومی) مهندسی برق _ الکترونیک 

پژوهشگر و نویسنده: دکتر (  افشین رشید )

نکته : علوم مخابرات به دو قسمت نظامی (جنگال) _ رادار‌ و عمومی _ ارتباطی ؛ دیتا تقسیم میشود. که خود این دو گروه شامل زیر مجموعه های خاص خود میباشد . مخابرات از ۳ بخش گیرنده؛ فرستنده ؛ کانال مخابراتی (فرکانس و امواج معمولی و دیتا) تشکیل شده است.

علوم مخابرات نظامی ECM_ جنگال: 

جنگ الکترونیک به عملی گفته می شود که در جهت کشف، متوقف نمودن و خنثی کردن ابزارهای الکترونیکی، مخابراتی، راداری و سیستم های الکترواُپتیکی دشمن صورت می گیرد و شبکه محور بودن، بر روی توان رزمی حاصل از ارتباطات کارآمد و شبکه شدن تمام عناصر و تجهیزات حاضر در صحنه نبرد تاکید دارد و جنگ ترکیبی در واقع ترکیبی از ابزارهای متعارف، نامنظم و نامتقارن است که دارای رویکردهای گوناگونی است.

ضرورت به روز بودن در جنگ الکترونیک

جنگ الکترونیک شبکه محور محدودۀ بسیار وسیعی ازفناوری های مختلف ارتباطی، اطلاعاتی و دفاعی را در برگرفته و ابعاد گسترده‌ای دارد. آنچه مسلم است امروزه شبکه ای گسترده از ایستگاههای استراق سمع الکترونیکی در دریا، زمین و هوا، نه تنها کل طیف فرکانس امواج را زیر نظر دارند بلکه از طریق اختلال به روشهای گوناگون، تبادل اطلاعات طرف مقابل را مختل میسازند. از این رو ضروری است در زمینه این فناوری به روز بوده تا از غافلگیری و نهایتاً شکست مصون ماند.

نکته : مخابرات کلامی هم یکی از راه های ساده و غیر سیستماتیک   و یا نیمه سیستماتیک جنگ الکترونیک که  در دو حالت تضعیف یا افزایش روحیه نیروهای دشمن میباشد. که بسیار رایج میباشد.


جنگ الکترونیک درگیر کسب داده ها از منطقۀ پردازش آنها و ایجاد اطلاعات جهت رسیدن به آگاهی از موقعیت، میزان تجهیزات نظامی و اهداف دشمن در منطقه و یا حول یک نقطه حفاظت شده میباشد. رسیدن به این آگاهی هم برای دفاع از نیروهای خودی و برای از کار انداختن دفاع دشمن لازم است. در این برهه طرفی پیروز است که قادر باشد سریعتر و دقیقتر این اعمال را انجام دهد ؛ به عبارت دیگر برای کسب آگاهی از وضعیت دشمن منابع متعددی مطرح است، جنگ الکترونیک شبکه محور به عنوان شاخهای از این روشها در اصل از طریق استخراج تشعشعات الکترومغناطیس دشمن و کسب آگاهی از آنها عمل میکند. امروزه شبکهای گسترده از ایستگاه های استراق سمع الکترونیکی در دریا، زمین و هوا، نه تنها کل طیف فرکانس امواج را زیر نظر دارند بلکه از طریق اختلال به روشهای گوناگون، تبادل اطالعات دشمن را مختل میسازند جنگ الکترونیک شبکه محور که براساس پذیرش و به کارگیری شیوه ها، اندیشه ها و تفکرات جدید در حوزۀ مخابرات و ارتباطات بنا نهاده شده است، بر روی توان رزمی حاصل از ارتباطات کارآمد و شبکه شدن تمام عناصر و تجهیزات ارتباطی و اطلاعاتی حاضر در صحنه نبرد تاکید دارد. بدیهی است که تحقق این امر مزایایی چون افزایش سرعت ارتباطات و عملیات، افزایش حساسیت یا کوتاه کردن زمان واکنش به یک وضعیت جدید و غیره را در پی داشته و خطرات و هزینه ها را هم به شدت کاهش میدهد. از این رو ضرورت توجه به مقوله جنگ الکترونیک شبکه محور به عنوان یکی از راهکارهای اقتدار آفرین، بیش از پیش در کانون توجه قرار دارد. 

علوم مخابرات عمومی (ارتباطی _ شبکه ای _ دِیتا پایه _شبکه های سلولی دِیتا) 

علوم مخابـرات عمومی یا ارتباطات سمعی و دیتا پایه به طور کل به انتقال پیام و اطلاعات میان دو یا چند نقطه (با فاصله کم تا زیاد) در قالب سیگنال ها و به منظور کلی ارتباط است. و به صورت استفاده های غیر خاص (غیرنظامی) صورت میگرد و تشکیل شده از سیستم ها و ادوات ارتباطی معمولی با فرکانس و پهنای باند متنوع بر پایه انتقال امواج چند بعدی از ماهواره های مخابراتی به کاربر برای استفاده عموم اقشار جامعه در موارد مختلف میباشد.


در دوران مدرن، مخابرات شامل استفاده از انتقال دهنده‌های الکترونیکی مانند تلفن؛  تلویزیون، رادیو یا کامپیوتر است. 


نویسنده: دکتر (افشین رشید )