(طراحی مدار الکترونیکی) نقش و عملکرد کانکتور و سوکت ها (connector electrical) در مدارات الکترونیکی  (برق_ الکترونیک)

نویسنده و پژوهشگر: دکتر ( افشین رشید)


نکته : کانکتور و سوکت در مدار الکترونیکی وسیله ای است که بصورت مکانیکی و الکتریکی به رساناهای الکتریکی و سایر ترمینال های دستگاه و تجهیزات به رسانا های برقی می پیوندد.

این اصطلاح طیف وسیعی از دستگاه ها را طراحی می کند ، به عنوان مثال ، در طراحی بورد های الکترونیکی برای اتصال هادی های کوچک بکار رفته در مدارهای ارتباطی ، یا در سایر کابل های شدید ، کابل های بزرگ و COM و اتصالات برقی از جهات مختلفی برای رسانا ها اعمال می شوند. اتصالات لحیم شده دارای یک لوله یا سوراخ تقریباً به قطر رسانا هستند. هادی و کانکتور گرم می شوند ، هادی درج می شود و لحیم کاری به داخل مفصل جریان می یابد تا پر شود. اتصالات بدون سیم با بستن هادی یا هادی در یک مونتاژ پیچ و یا با فشار دادن یا خرد شدن تحت فشار مکانیکی فوق العاده اعمال می شوند.

نقش کانکتور و سوکت در مدارات الکترونیکی بیشتر یک اتصال دهنده الکتریکی یک وسیله الکترومکانیکی به بورد میباشد. که برای پیوستن به رسانا های الکتریکی و ایجاد یک مدار الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد . در مدارات الکترونیکی اتصال سوکت یا کانکتور ممکن است قابل جابجایی باشد (همانطور که برای تجهیزات قابل حمل) وجود دارد ، به ابزاری برای مونتاژ و حذف نیاز دارد یا به عنوان یک اتصال الکتریکی دائمی بین دو نقطه در مدار عمل می کند. هزاران مدل پیکربندی کانکتور در مدارات الکترونیکی برای انتقال جریان و انرژی ، دیتا و برنامه ها مورد استفاده قرار میگیرد. 

کاربرد کانکتور و سوکت در مدار الکترونیکی وسیله ‌ای برای اتصال دادن مدارات به همدیگر از طریق اتصالات مکانیکی است. این اتصال ممکن است موقت یا دائمی باشد. صد‌ها نوع کانکتور‌های الکتریکی وجود دارد. این کانکتور‌ها ممکن است دو قطعه سیم را به هم یا یک سیم را به یک پایانه الکتریکی متصل کنند.این اتصال به بورد مدار چاپی (PCB) ، اجزای الکترونیکی که حاوی یک الگوی رسانا هستند که به روشی دقیق و قابل تکرار روی سطح پایه عایق چاپ می شود ، استفاده می شود.

نویسنده و پژوهشگر: دکتر ( افشین رشید)