شناخت و دسته بندی الکترو پمپ ها (Electro pump) عملکرد و ساختار ( برق _ الکترونیک)

پژوهشگر و نویسنده: دکتر (  افشین رشید )

نکته :پمپ‌ ها دارای انواع مختلفی هستند. دسته‌ بندی‌ های گوناگون، پمپ ‌ها را بر پایه ویژگی‌ های گوناگون طبقه ‌بندی می ‌کنند. در یکی از رایج‌ ترین این طبقه ‌بندی ‌ها، بر پایه نحوه انتقال انرژی از پمپ به سیال، تقسیم میشوند.

در پمپ ‌ها تغییرات انرژی سیال همواره به صورت تغییر فشار سیال مشاهده می‌ گردد. از پمپ ‌ها  برای  انتقال   سیال  به  یک  ارتفاع  معین یا جا به جایی آن در یک سیستم لوله کشی یا هیدرولیک برای انجام کار مانند بالابر های هیدرولیکی استفاده می ‌نمایند. به عبارت کلی تر، پمپ دستگاهی است که سیالات غیر قابل تراکم را از یک نقطه به نقطه‌ای دیگر جابه جا می‌ نماید.به طور کلی پمپ به موتور الکترومکانیکی گفته می‌ شود که انرژی مکانیکی را از یک منبع خارجی گرفته و به سیالی که از آن عبور می ‌کند، انتقال دهد. در نتیجه، انرژی سیال پس از خروج از این دستگاه (پمپ الکتریکی) افزایش می‌ یابد. در پمپ‌ ها تغییرات انرژی سیال همواره به صورت تغییر فشار سیال مشاهده می‌ گردد. از پمپها برای انتقال سیال به یک ارتفاع معین یا جابجایی آن در یک سیستم لوله کشی یا هیدرولیک استفاده می ‌نمایند.



به عبارت کلی تر، پمپ دستگاهی است که سیالات غیر قابل تراکم را از یک نقطه به نقطه ‌ای دیگر جابجا می ‌نماید.پُمپ های الکتریکی Electro Pump (الکترو پُمپ ها) برای جابجایی و انتقال انواع مایعات که با افرایش فشار، باعث جابجایی مایعات به ارتفاع بالاتر (با افزایش هد) یا حتی پایین تر (حوضچه و یا مخزن) می شود. پمپ ها در صنایع مختلف کاربردهای مختلف و فراوانی دارند. پمپ ها از منابع انرژی مختلفی استفاده می کنند که شامل پمپ ها با کارکرد دستی، برقی، موتورهای درون سوز و نیروی باد می شود پمپ ها دارای اندازه های مختلفی هستند که از سایز میکروسکوپی برای کارهای پزشکی تا پمپ های بزرگ صنعتی را شامل می شود.به عبراتی دیگر، پمپ انرژی مکانیکی را از یک منبع خارجی مانند موتور گرفته و به سیال مایعی که در حال عبور از آن است منتقل می کند. در نتیجه انرژی سیال پس از خارج شدن از پمپ افزایش می یابد. از پمپ ها برای انتقال و یا جابجایی سیال از یک نقطه به نقطه دیگر در یک سیستم لوله کشی و یا هیدرولیک استفاده می شود پمپ ها دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام کاربرد خاصی دارند.


پمپ الکترونیکی وسیله‌ای است که به روش مکانیکی _ الکترونیکی ،  که با کمک سیستم مَکش (نوعی گرانش) مایعات و گازها را جابجا می‌کند. پمپ‌ها بر اساس مکانیسم جابجایی سیالات به سه گروه عمده تقسیم می‌شوند: بالابر مستقیم ، جابجایی و گرانشی تقسیم میشوند.پمپ های الکترونیکی  انواع  در  انواع مختلفی تولید میشوند و در کاربرد های عمومی و صنعتی مورد استفاده قرار میگیرند. مانند پمپ الکترونیکی آب و پمپ های صنعتی و حتی در چاه های نفت و گاز نیز کاربرد دارند .در ساختمان پمپ الکترونیکی فشار الکترونیکی _مکانیکی  همراه با مَکش مورد استفاده قرار میگیرد و کنترل کننده پمپ اتوماتیک به طور کامل کنترل الکترونیکی پمپ هوشمند الکترونیکی با توجه به وضعیت سطح مایعات یا گازها تشخیص داده شده، لوله های مکش و داده های تغییر فشار لوله برای شروع و توقف پمپ تنظیم میگردد.بعضی از پمپ ها جهت شروع به کار از منابعی مانند الکتریسیته، انرژی باد یا آب تغذیه می شود و یا به صورت دستی مدیریت می شود.

نویسنده: دکتر (افشین رشید )