سیستم های فتوولتائیک مستقل از شبکه سراسری برق (Alone Stand) برق خورشیدی (برق _ الکترونیک)

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر (  افشین رشید )

نکته :در سیستم فتوولتائیک (Alone Stand) تأمین انرژی الکتریکی ایستگاه های مخابراتی و تلویزیونی، خانه های مسکونی، چادرهای عشایری، کلبه های روستایی و به طور کلی رفع نیاز انرژی الکتریکی مناطقی که فاقد شبکه سراسری برق می باشند. این بخش از انرژی تولید برق خورشیدی سهم بالایی از سیستم های فتوولتائیک مستقل ازشبکه را در جهان به خود اختصاص داده است.

سیستم فتوولتائیک (Alone Stand) در بسیاری از کشور های جهان بویژه در حال توسعه جهت تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز روستاهای فاقد برق ازاین سیستم استفاده می گردد، عدم نیاز به سوخت و مشکلات سوخت رسانی بویژه در مناطق صعب العبور وعدم نیاز به تعمیر و نگهداری مداوم و طول عمر مناسب از جمله مزایایی است که در رشد و توسعه این سیستم ها نقش عمده و بسزایی دارد. این سیستم در طی روز و در زمان تابش خورشید،  تولید برق از طریق سیستمهای فتوولتائیک متصل به شبکه تامین خواهد شد.

تعدادی از کاربردهای سیستم ها ی فتوولتائیک (Alone Stand)

در سیستم های تأمین برق مستقل  از شبکه تأمین برق خانه های مسکونی،  و بصورت  کلی  رفع  نیاز الکتریکی مناطق فاقد شبکه سراسری برق و روشنایی خورشیدی) منازل مسکونی و مدارس، ایستگاه های بین راهی، تونلها ، فانوس های دریایی، چراغ های پارکی و ...( میزان روشنایی در شب یک امتیاز برای شهرهای بزرگ و صنعتی می باشد و بدون دسترسی به برق، تامین روشنایی به لامپ های دینامی و یا چراغ های نفتی محدود می گردد. یکی از راه حل های مناسب برای تامین روشنایی مناسب مناطق فاقد دسترسی به برق، استفاده از چراغ های خورشیدی می باشد.

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر (  افشین رشید )