سنسور اکسیژن یا سنسور لامبدا (lambda sensor) نحوه عملکرد وکاربرد (مهندسی برق _ الکترونیک)
پژوهشگر و نویسنده: دکتر ( افشین رشید)
نکته : سنسور اکسیژن یا سنسور لامبدا (lambda sensor) یک قطعه الکترونیکی است که نسبت اکسیژن موجود در مایع یا گاز را اندازه گیری می کند.
لامبدا (λ) نیز یکی از حروف یونانی که به نسبت برابری سوخت و هوا اشاره دارد. وظیفه سنسور اکسیژن در موتورهای احتراق داخلی اندازه گیری نسبت اکسیژن موجود در گازهای خروجی از اگزوز است. مقادیر اندازه گیری شده توسط این حسگر برای مدیریت موتور در سیستم های انژکتوری و همچنین کنترل آلاینده های حاصل از احتراق سوخت به کار می روند.
وجود اکسیژن به میزان لازم برای انجام فرایند احتراق و کارکرد صحیح موتور امری حیاتی است و در صورتی که نسبت اکسیژن و سوخت به اندازه کافی نباشد عملکرد موتور الکترونیکی دچار مشکل خواهد شد به همین دلیل است که سنسور اکسیژن را باید یکی از قطعات کوچک اما مهم خودروهای با موتور احتراق داخلی و برخی از موتورهای الکترونیکی دانست.
جزء اصلی حسکننده این حسگر قطعهای لولهای شکل از جنس سرامیک زیرکونیا میباشد که توسط لایهای نازک از پلاتین روکش شدهاست. این حسگر بر اساس پیل سوختی الکتروشیمیایی کار میکند و دارای یک طرف مبنا که در مجاورت با هوای اتمسفر قرار دارد و طرف دیگر در مجاورت گازهای خروجی قرار میگیرد. دو الکترود آن یک ولتاژ متناسب با مقدار نسبت اکسیژن اگزوز به هوای آزاد ارسال میکند.
عیب یابی و خرابی سنسور اکسیژن
هنگامی که عمر سنسور(سنسور اکسیژن ) در حال اتمام باشد، عکسالعمل آن نسبت به تغییرات همچون گذشته سریع نخواهد بود. و این موضوع منجرب به اختلال در عملکرد سیستمهایی همچون موتور احتراق داخلی
آلودگی بیش از حد گازهای خروجی از موتور و وجود بخار آب و گاز بلو بای و ضربهٔ مکانیکی منجر به آسیبدیدگی و عدم عملکرد صحیح حسگر اکسیژن میشود.
پژوهشگر و نویسنده: دکتر ( افشین رشید)