ساختمان داخلی و نحوه کارکرد اجزای DC آرمیچر (Armature) در برق _ الکترونیک

پژوهشگر و نویسنده: دکتر (  افشین رشید )

نکته: آرمیچر برای مجموعه اصطلاح به طور منظم استفاده می شود که شامل یک اصطلاح برقی و یک اصطلاح مکانیکی است.آرماتور بخشی از موتور  الکتریکی و ژنراتور که شامل سیم پیچ های اصلی جریان اصلی است.

 در موتورهای کوچک ، آرماتور معمولاً از تعدادی سیم پیچ سیم بر روی هسته آهنی نرم تشکیل شده و روی شافت محرک سوار می شود. از طرف دیگر ، در موتورهای بزرگتر AC ، آرماتورها جزء ثابت هستند. هنگامی که یک جریان در سیم پیچ  آرماتور یک موتور جریان می یابد ، با میدان مغناطیسی تولید شده توسط سیم پیچ های میدان تعامل ایجاد می کند و باعث ایجاد گشتاور بین روتور (قسمت چرخان دستگاه) و استاتور (قسمت ثابت). در ژنراتور ، آرماتور در یک میدان مغناطیسی چرخانده می شود و باعث ایجاد نیروی الکتریکی در سیم پیچ ها می شود.آرمیچر بخشی از موتور الکترونیکی است که به آن ولتاژ ورودی اعمال می شود یا آن بخش از ژنراتور است که در آن ولتاژ خروجی ایجاد می شود. هر چه تعداد حلقه های کلاف دینام (آرمیچر) بیشتر باشد و نیز هر چه خطوط قوای مغناطیسی آهنربای آن (یا بالشتک ها) قوی تر باشد و یا بالاخره هر چه سرعت گردش آرمیچر زیادتر باشد در نتیجه ولتاژ خروجی دینام بیشتر خواهد شد. 


تغییر تماس جاروبک از یک تیغه کموتاتور به تیغه دیگر کموتاسیون نام دارد در این جابجایی کلافی که تحت کموتاسیون قرار می گیرد چون توسط جاروبک اتصال شده باید در صفحه خنثی قرار گیرد. در عین حال چون جریان در این کلاف در زمان کموتاسیون تغییر مقدار و جهت میدهد سبب بوجود آمدن ولتاژ خود القایی در این کلاف شده و از آنجا که این کلاف توسط جاربک و تیغه های کموتاتور اتصال کوتاه شده است جرقه نسبتاٌ شدید بین زغالها و کموتاتور بوجود می آید. قطبهای کمکی برای رفع این عیب موثر خواهد بود. اما در ماشینهای که قطب کمکی ندارند بهبود عمل کموتاسیون با تغییر محل جاروبکها (در جهت گردش در مولدها و در خلاف جهت گردش در موتورها) انجام گیرد. این جابجایی درست کاملا امکان پذیر و قابل مشاهده می باشد.برای تبدیل کمیت چرخان (گردش آرمیچر) به کمیت مستقیم (ولتاژ و جریان) و ساکن نگه‌داشتن نیروی محرکهٔ مغناطیسی آرمیچر به کموتاتور نیاز است. مهترین کار کموتاتور همان طور که گفته شد یکسو کردن کمیت متناوب در پیچک آرمیچر به کمیت مستقیم در جاروبک‌ های یک ژنراتور می‌ باشد.


مهمترین قسمت آرمیچر ها فایل الکترو مغنایسی آن است که معمولا با نام سیم پیچ شناخته می ‌شود. سیم پیچ آرمیچر به طور معمول از کلاف‌ های متعددی که مشابه با یکدیگر هستند تشکیل می ‌گردد. در موتور های الکتریکی مجهز و پر توان این کلاف ‌ها را به کمک الگوی از پیش تعیین شده ‌ای طراحی می‌ کنند و سپس آن را درون شیار ها قرار می‌ دهند. 

نویسنده: دکتر (افشین رشید )