خازن سه فاز فشار متوسط (ساختار؛ عملکرد ، کاربرد ها) برق قدرت

پژوهشگر و نویسنده:  (  افشین رشید )

نکته: خازن سه فاز فشار متوسط  جهت اصلاح ضریب توان در شبکه برق سه فاز 1050 ولت مورد استفاده قرار می گیرد. این خازن ها جهت اصلاح ضریب قدرت و فیلتر هارمونیک ها در شبکه برق فشار متوسط مورد استفاده قرار می گیرند و از تکنولوژی All-Film که فویل آغشته به پلی پروپلین است استفاده می کنند

خازن سه فاز فشار متوسط عامل جبران کننده توان راکتیو در بارهای سلفی هستند و به عنوان تصحیح کننده ضریب قدرت، استفاده می شوند. مقدار توان مصرفی مشترکان برق متفاوت است و خصوصیات متفاوتی نیز دارند. خاصیت سلفی باعث ایجاد توان راکتیو در شبکه برق می شود که این امر باعث کاهش انتقال انرژی اکتیو می شود. این توان راکتیو که توسط مصرف کننده های سلفی تولید می شود مشکلاتی برای شبکه برق مثل افزایش جریان، افزایش تلفات و افزایش مقطع سیم و…. را ایجاد می کند. خازن سه فاز فشار متوسط توان مورد نیاز سلف را تامین می کند به صورتی که سلف با شبکه این تبادل توان راکتیو را ندارد بلکه با خازن سه فاز فشار متوسط این تبادل توان را انجام می دهد.به این عملکرد اصلاح ضریب توان گفته می شود.

 

ساختار خازن سه فاز فشار متوسط 

الکترود خازن (سه فاز فشار متوسط) فویل آلومینیوم می باشد که این ساختار سبب حداقل تلفات خازن است.لازم به ذکر است که خازن های سه فاز اتصال ستاره و خازن های تک فاز اتصال مستقیم دارند همچنین همگی خازن های (سه فاز فشار متوسط) مجهز به مقاومت دِشارژ داخلی می باشند.

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر (  افشین رشید )