(برق ساختمان)کلید کولر آبی (ساختمان داخلی و عملکرد ها ) مهندسی برق _ الکترونیک

نویسنده: دکتر (افشین رشید )


نکته : کابلی که برای کولر آبی استفاده می کنید، بهتر است مفتولی و چهار رشته به شماره ۱/۵ باشد. و اگر در ساختمان سیستم ارت اجرا شده است باید یک رشته سیم اضافه هم برای ارت در نظر بگیرید. و از سیم های افشان برای سیم کشی کلید کولر آبی استفاده نکنید.

کلید کولر آبی و سیله ای پنوماتیک و کلیدی فشاری _ اهرمی برای کنترل کولر آبی میباشد. کلید کولر آبی شامل ۳ پل است ؛ 

کلید پمپ آب : که معمولا آبی رنگ بوده و جهت راه اندازی پمپ آب و آب رسانی به پوشالها استفاده میشود

 کلید موتور : برای روشن کردن موتور کولر است معمولا قرمز رنگ میباشد

کلید دور تند و کند : رنگهای مختلفی ممکن است برای این کلید در نظر گرفته شده باشد (اکثراً رنگ سبز ) اما کارایی آن تنظیم دور تند و کند موتور است و کابلهای برق کولر داری ۴ رشته سیم مفتولی هستند که هر کدام از این سیمها باید به یکی از سوکتهای پشت کلید کولر و سوکت هم نام داخل خود کولر آبی وصل میشوند.

در قسمت پشت  کلیدهای کولر آبی فقط چهار عدد پیچ وجود دارد. به نام های تند ، کند ، پمپ ، فاز . پس دقیقاً روی هر پیچ نوشته شده است که وظیفه آن در مدار چیست . یا شاید از حروف انگلیسی استفاده شده باشد به صورت: P برای پمپ، L برای فاز، F برای تند و S برای کند. 

سیم نول از پشت کلید به سمت جعبه تقسیم داخل کولر می رود و وارد هیچ کدام از پیچ های کلید کولر نمی شود. در هنگام نصب کلید کولر برق واحد مسکونی را به طور کامل قطع نمایید و برای اطمینان در کار  از فاز متر استفاده نمایید.

نویسنده: دکتر (افشین رشید )