(برق ساختمان ) سیم بندی و بلوک دیاگرام (سیستم اعلام سرقت اماکن) مهندسی برق _ الکترونیک

نویسنده: دکتر (افشین رشید )



نکته: Zone زون در فرهنگ لغت، زون به بخش و قسمت ترجمه شده است. در سیستم های حفاظتی نیز تقریبا همین معنا کاربرد دارد. جهت تشخیص منطقه اعلام خطر شده، قسمت های مختلف ساختمان باید تقسیم شوند، تا بتوان آن خطر را سریع تر شناسایی کرد.

 به عبارت دیگر، به هر کدام از این منطقه بندی ها Zone (زون) یک سیستم اعلام سرقت دارای چهار زون است و به هر زون می توان چندین چشمی را گفته می شود. معمولا به صورت سری متصل نمود.

پارتیشن بندی: علاوه بر زون بندی می توان برای سیستم های اعلام سرقت امروزی چند بخش یا زون را یک پارتیشن تعریف نمود تا بتوان این بخش ها را از نواحی دیگر تفکیک نمود؛ مثال راه پله یا پارکینگ را می توان یک پارتیشن و بخش های دیگر را پارتیشن جدا درنظر گرفت.

سیم کشی به روش دو زوج و  سه زوج

سیستم اعلام سرقت سیمی، توسط کابل زوجی (مخابراتی) سیم کشی می شود. چشمی ها نیز به دو روش دو زوج یا سه زوج سیم کشی می شوند. بلندگوی خارجی نیز بیشتر دو زوج سیم کشی می شود. در روش سه زوج از یک زوج سیم، جهت ِ حفاظت ِدر چشمی یا قاب بلندگوی خارجی استفاده می شود.

نکته : شناساندن تجهیزات بی سیم به پنل در هر برند تفاوت هایی جزئی دارد. بنابراین بهتر است در تعریف این تجهیزات به پنل به کاتالوگ سازنده هر برند توجه شود.

کابل مخابراتی دو زوج و سه زوج برای سیم کشی(سیستم اعلام سرقت اماکن) مدل های غیر بیسیم

سیستم امنیتی دزدگیر نیازمند سنسور هایی می‌باشد که بتواند ورود غیر مجاز را تشخیص داده و به پنل مرکزی اطلاع دهد و پنل مرکزی به آژیر ها و سایر عملگر ها پنل تماس تلفنی سنسور دود و... متصل شود این اتصال دو روش اصلی دارد:
_ بی سیم
_ با سیم
برای اتصال با سیم معمولا از کابل دو زوج استفاده میشود(سنسور ها و اقلامی که به پنل مرکزی متصل میشوند نیاز به یک رشته سیم به جهت مثبت و یک رشته به جهت منفی و دو سیم به NC متصل میشود) کابل دو زوج در مدل های مختلف موجود است:
_جنس سیم(مس و آلومینیوم)
_ قطر سیم 0/5 - 0/6 - 0/7 میلی متر
_ فویل دار و یا بدون فویل
_هوایی و زمینی
انتخاب کابل مورد نظر برای سیستم امنیتی بنابر نوع سنسور ها فاصله ی بین اجزا سیستم امنیتی است. 
نتیجه گیری:
همیشه قبل از شروع سیم کشی سیستم اعلام سرقت دفترچه راهنما ی محصول  را مطالعه نمایید . سیم کشی محصولات مختلف متفاوت میباشد از محصولات هوشمند استفاده نمایید. و برای اطمینان بیشتر از محصولات بیسیم حدالامکان  در اماکن خاص استفاده نکنید(ضعف و شکننده بودن پروتکل های ارتباطی) و محصولات تولید  شرکت های معتبر و غیر متفرقه استفاده نمایید تا اطمینان بیشتری نسبت به محیط حفاظتی داشته باشید.

نویسنده: دکتر (افشین رشید )