(برق ساختمان) رله   اتوماتیک (تایمر راه پله) نحوه عملکرد و کاربرد ها (مهندسی برق_ الکترونیک

نویسنده: دکتر (افشین رشید )


نکته : رله اتوماتیک برای روشن نگه داشتن مدار الکتریکی در مدت زمان معین استفاده میشود. در سیم کشی برق ساختمان از آن برای کنترل روشنایی راه پله استفاده میشود. 

این کلید لامپ های راه پله یا پارکینگ و بعد از مدت زمانی که رله تنظیم شده است، به طور اتوماتیک خاموش خواهد شد.در سیم کشی برق ساختمان به رله اتوماتیک (تایمر راه پله ) گویند. استفاده از رله زمانی به دلیل مصرف زیاد انرژی توصیه زمان این رله هارا با زمانی معادل طی نمیشود. معمولا مسافت ورودی تا آخرین طبقه را از طریق پله ها، به اضافه حدود یک دقیقه تنظیم می‌کنند. این زمان برای روشن ماندن کل لامپ های راه پله توجیه اقتصادی مصرف انرژی الکتریکی ندارد.

نحوه اتصال رله اتوماتیک:

اتصال این رله مطابق نقشه و نحوه اتصال تایمرهای راه پله در تولیدات شرکتهای مختلف متفاوت است. سیم کشی مطابق نقشه در جعبه تایمر   سیم فاز به ورودی فاز رله (L )واردشده و سیم نول به (N )رله وصل میشود. از سیم فاز انشعابی گرفته و به شستی موازی شده داده شده و برگشتی شستیها به مشترک رله (PH )داده میشود.از طرف دیگر به مصرف‌کننده ها نول نیز داده میشود.

رله هایی اتوماتیک:

رله اتوماتیک برای روشن نگه داشتن مدار الکتریکی در مدت زمان معین استفاده میشود. در سیم کشی برق ساختمان از آن برای کنترل روشنایی راه پله استفاده میشود. این کلید لامپهای راهپله یا پارکینگ و بعد از مدت زمانی که رله تنظیم شده است، به طور اتوماتیک خاموش خواهد شد.در سیم کشی برق ساختمان به رله اتوماتیک »تایمر راه پله« گویند. بنابراین برای اتصال صحیح تایمر به نقشه حک‌شده روی بدنه تایمر یا به بروشور داخل جعبه تایمر توجه نمایید. در این رله جریان خروجی آن 16 آمپر بوده و قادر به کنترل مصرف‌کننده تا توان 4KW است.در بسیاری از آپارتمان ها و راهرو ها نصب کلید ثابت از نظر صرفه جویی انرژی الکتریکی مقرون به صرفه نمیباشد. چون پس از روشن شدن لامپها بعد از گذشت چند دقیقه میبایست مجددا خاموش گردد. 

با استفاده از تایمر میتوان با فشرد یک کلید ، لامپها را روشن نمود بعد از سپری شدن زمان تنظیم شده دستگاه بصورت اتوماتیک لامپها را خاموش میکند. طبقات ساختمان هر قدر هم باشند شما فقط به یک تایمر نیاز دارید و علاوه بر آن فقط برای هر طیقه یا جلوی در هر واحد یک کلید فشاری لحظه ای قرار میگیرد که سیم بندی آن هم بسیار ساده است. تمامی کلید ها با هم موازی میشوند. در صورتیکه کلیدی زده شود تایمر شروع بکار کرده و لامپها را روشن میکند و پس از گذشت زمان معینی که قابل تنظیم نیز هست، لامپ ها خاموش میشوند. و دیگر نیازی به خاموش کردن از طرف اهالی ساختمان نیست و مشکل فراموش کردن، خاموشی  و روشنایی بعد از استفاده، برطرف شده است.

نویسنده: دکتر (افشین رشید )