(برق ساختمان) تعمیر و نگهداری تأسیسات برقی و الکتریکی ساختمان (مهندسی برق _ الکترونیک)

نویسنده: دکتر (افشین رشید )


نکته:تعمیر و نگهداری تأسیسات الکتریکی، به مجموعه فعالیت هایی گفته میشود که مربوط به عیب یابی و تعمیر قطعات و بهبود عملکرد آنها در تأسیسات برقی است. هدف نگهداری، جلوگیری از برق گرفتگی و آتش سوزی ناشی از تأسیسات الکتریکی است. 

 تأسیسات الکتریکی نصب شده که جزء ثابتی از ساختمان است را در برمیگیرد و شامل لوازم برقی خانگی مانند یخچال و تلویزیون و... نمیشود. در  ایراد نصب مربوط به تراز نبودن قوطی های کلید و پریز است.تعمیر ممکن است، قبل از تحویل ساختمان جدید اتفاق بیفتد زیرا بعضی مواقع ناظرین برق ساختمان،ایراداتی از نحوه برق‌کاری ساختمان میگیرند واین اشکالات تعمیرات جزیی را در برخواهد داشت. برخی از این‌ اشکالات نصبی است یعنی یک قطعه در محل مناسب نصب نشده و باید منتقل یا حذف شود و یا مربوط به نحوه سیم‌کشی است یعنی مداری کار خود را صحیح انجام نمیدهد و نصب تابلو فیوز روکار با نوع آسیب دیده توکار و قاب جداشده پریز از دیوار در تعمیرات برق ساختمان بسیار زیاد اتفاق می افتد.

تعمیر و نگهداری تأسیسات الکتریکی و نگهداری همیشه بعد از اتمام کار و با بهره برداری از تأسیسات الکتریکی آغاز میشود. در زمان نگهداری، تعمیر، جایگزینی و حتی ممکن است تغییر کاربری قطعات و مدارها نیز صورت گیرد. در این میان برخی موارد خرده‌کاری محسوب میشود.

مثل: 1ـ افزودن یک پریز در یک اتاق 2ـ جایگزینی یک لوستر با چراغ معمولی 3ـ تعمیر قاب جداشده پریز از دیوار 

  

تعمیرات الکتریکی شامل کارهای خرد تعمیرات الکتریکی و تعمیرات کلی میباشد.

1 : خرده کاریهای الکتریکی، تعمیرات :

الف(خرده‌ کاریهای الکتریکی تعمیرات جزء در ساختمان را در برمیگیرد.

چند نمونه خرده کاری الکتریکی:

تغییر ساختار مدار موجود بدون تغییر در وسایل حفاظتی (افزودن قطعه الکتریکی به ساختار مدار موجود )مثل افزودن یک پریز و افزودن یک نقطه روشنایی جدید به یک مدار موجود ؛ جایگزینی سیم یا کابل یک مدار آسیب دیده وکارهایی مانند افزودن یک نقطه روشنایی یا یک پریز به مدار موجود در  مدار کلی برق ساختمان میباشد 

نکته : سیم کشی مکانهای خاص مانند حمام،دستشویی، استخر، جکوزی و.. خرده‌کاری محسوب نمیشود. و جز تعمیرات کلی و بازسازی سیستم برق ساختمان میباشد.

تعمیرات کلی  به فعالیت های الکتریکی گفته می شود که انجام آنها نیاز به مجوز داشته باشد.

چند نمونه از تعمیرات کلی :

ـ سیم‌کشی برای ایجاد یک مدار (فیدر) جدید

ـ سیم‌کشی مجدد یک‌ خانه(ساختمان یا مجتمع)

ـ جایگزینی یک تابلو فیوز مینیاتوری و ( تعویض کنتور برق)

نویسنده: دکتر (افشین رشید )