_ بخش فیوز (شناخت انواع فیوز های الکتریکی)

بررسی فیوز های سَماوری (پیچی)

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید )

نکته : از فیوز‌ های سَماوری (پیچی) برای حفاظت خطوط، سیم‌ ها و کابل‌ ها در برابر اثرات ناخواسته حرارتی و دینامیکی و همچنین برای حفاظت دستگاه‌ های اندازه گیری، ترانسفورماتور ها، ماشین‌ های الکتریکی و دیگر مصرف کننده‌ ها در مقابل جریان‌ های اضافی و اتصال کوتاه استفاده می‌ شود. فیوز‌ ها بر اساس انواع گوناگون عملکرد و شرایط کاری متفاوت باید از سطح ایمنی بالا و نیز تلفات پایین، نسبت‌ های سلکتویته بهینه، عمر بالا و توان محدودکنندگی جریان بالایی برخوردار باشند. 

فیوز پیچی بر اساس نوع آن به روش پیچی، نصب فشاری بر روی ریل‌ ها و یا به روش نصب بر روی باس بار، نصب می‌ شود. پایه فیوز طوری طراحی می‌ شود که نگهدارنده قطعه مغزی باشد و تضمین کننده پلاریزاسیون جریان نامی است.


جریان نامی فیوز پیچی است که امکان استفاده از رشته فیوز با جریانی از جریان نامی مشخص شده وجود ندارد. نتیجتآ از خطوط و کابل به طور موثری در برابر اضافه بار محافظت خواهد شد.به هر جریان نامی رشته فیوز، یک رنگ نسبت داده می‌ شود و در ساختمان داخلی فیوز پیچی به رنگ رشته فیوز که از طریق فنر به آن وصل شده قرار داده می‌شود. به طوری که اگر رشته فیوز قطع شود، پولک که تحت کشش فنر قرار دارد آزاد شده و به بیرون می‌ پرد. پولک جهت تشخیص سالم بودن فیوز و رنگ آن جهت شناسائی سریع جریان نامی آن می‌ باشد.

فیوز پیچی  برای محافظت در برابر اضافه جریان استفاده می شوند. برای نصب فیوز ها، از پایه فیوز پیچی  استفاده می گردد. این نوع پایه فیوز که امکان نصب فیوز های شیشه ای 2 سانتی متری را دارد، غالبا بر روی پنل و یا پشت دستگاه های الکترونیکی استفاده می گردد.

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)
دکترایِ  تخصصی نانو _ میکرو الکترونیک