_ بخش باتری ها و پیل های اِلکتریکی

بررسی ساختار و ساختمان داخلی باتری های لیتیوم دی اُکسید گوگرد (LiSo2)


پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید )


نکته : باتری‌ های " لیتیوم گوگرد دی اُکسید " عمدتاً در کاربرد های عمومی که به مقادیر زیادی از این باتری نیاز است و تجهیزات پزشکی مثل دِفیبریلاتورهای قلبی استفاده می‌ شود. این باتری استوانه‌ ای شکل، ۲.۸ ولت را در قالب‌ های A، C و D (نیم‌ قلمی تا استوانه‌ ای بزرگ) ارائه می‌ کند و زمانی که به‌ درستی در دمای اتاق نگهداری شود، عمر مفید ۱۰-۵ ساله دارد. 
باتری‌ های LiSo2 قادر به ایجاد انفجار های مکرر انرژی هستند و مانند برادران خود از چگالی انرژی بالای ۳۳۰ وات‌ ساعت/ کیلوگرم برخوردارند. در حالی که تولید باتری‌ های لیتیوم گوگرد دی اکسید مقرون به صرفه است ، اما به طور چشمگیری در حال جایگزین شدن با باتری Li-M هستند. این باتری نام خود را از کاتُد خود گرفته که از جنس کربن متخلخل پر شده با دی اکسید گوگرد است.


باتری لیتیوم سولفور دی اکسید (Li-SO2)  ولتاژ 2.9 ولت را تحویل مدار الکتریکی می دهد. باتری ها دارای چگالی انرژی بالا و قابلیت خوبی برای ارائه جریان های مکرر با قدرت بالا هستند. این نوع سلول عمدتاً در کاربردهای دفاعی، اندازه گیری ابزار و غیره استفاده می شود.
ویژگی های کلیدی :
_ محدوده دمای عملیاتی گسترده (55- تا +65 درجه سانتیگراد)
_ ولتاژ عملیاتی بالا، پایدار در اکثر طول عمر برنامه
_ ایمنی بالا: الکترولیت تحت فشار غیر قابل اشتعال (اما خورنده) که در صورت تهویه به سرعت خارج می شود.
_ خود تخلیه کم: کمتر از 3 درصد از دست دادن ظرفیت در طول نگهداری در دمای محیط قبل از استفاده


به طور کلی لیتیوم گوگرد دی اکسید (Li-SO 2 ) باتری ها دارای یک آند لیتیوم فلزی (سبک ترین فلزات) و یک کاتد مایع هستند که شامل یک کلکتور جریان کربن متخلخل است که با محلول دی اکسید گوگرد (SO2) پر شده است.

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)

دکترایِ  تخصصی نانو _ میکرو الکترونیک