_ بخش باتری ها و پیل های اِلکتریکی

بررسی ساختار و ساختمان داخلی باتری‌ های لیتیوم - تیونیل کلرید  (LTC)

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)


نکته : باتری لیتیوم - تیونیل کلرید که اغلب به دلیل توانایی آن در مقاومت در برابر لرزش زیاد و گرمای تولید شده، در کاربرد های حفاری افقی (فرکینگ) استفاده می شود، یکی از سخت‌ ترین و قوی‌ ترین باتری‌ های لیتیوم فلزی موجود است.

باتری‌ های LTC دارای ولتاژ نامی ۳.۶ ولت هستند، اما مثل قلیایی‌ ها، مقاومت نسبتاً بالای‌ شان کاربرد آنها را برای بار های تخلیه متوسط ​​محدود می‌ کند. با این حال، LTC ها از ۵۰۰ وات ساعت بر کیلوگرم در رتبه بندی انرژی خاص فراتر می‌ روند، به این معنا که ظرفیت‌ شان دو برابر تقریباً هر Li-ion قابل شارژ است. زمان کار باتری‌ های لیتیوم-تیونیل کلرید علاوه بر این توسط عوامل دیگری از جمله الگوی بار و شرایط حرارتی تعیین می‌ شود.



به دلیل نگرانی‌ های ایمنی، باتری‌ های LTC نه در دستگاه‌ های مصرف‌ کننده یافت می‌ شوند و نه به‌ عنوان باتری همه منظوره غیر نظامی در دسترس‌ اند. استفاده از آنها عمدتاً به تجهیزات صنعتی، کاربرد های پزشکی و حسگرها، و تجهیزات نظامی مثل مین و فیوز اختصاص دارد. شیمی قوی این باتری نیاز به جابجایی توسط متخصصان آموزش دیده دارد.لیتیوم تیونیل کلرید باتری های سلولی اولیه هستند. در این مورد، الکترولیت مبتنی بر تیونیل کلرید سولفونه شده به عنوان الکترود مثبت عمل می کند.تفاوت اصلی این باتری با سایر انواع باتری لیتیومی این است که این نوع باتری پس از تخلیه قابل شارژ نیست.

دو روش برای تولید این باتری ها وجود دارد که مزایا و مزایای اصلی آنها عمدتاً به نوع ساخت بستگی دارد:

یکی از راه های تولید آنها استفاده از لوله های  لیتیوم و سلول های لیتیوم لوله ای است. دیگری ساخت و ساز از نوع بوبین است.


باتری لیتیوم - تیونیل کلرید مزیت های زیادی را برای ما فراهم می کنند. این نوع باتری حتی می توانند با یک خازن لایه هیبریدی برای پالس های دوره ای بالاتر ترکیب شوند و ارتباطات بی سیم دو طرفه را امکان پذیر کنند.اولین مزیتی که در استفاده از باتری لیتیوم - تیونیل کلرید وجود دارد، ولتاژ بالا است که نسبت به سایر باتری های لیتیومی بیشتر است. برخلاف آنهایی که از 1.5 به 3 ولت می روند، ولتاژ اسمی باتری لیتیوم تیونیل کلرید 3.6 ولت است. این سطح ولتاژ در طول عمر آن حفظ می شود، که در نتیجه شیمی منحصر به فرد باتری ها، یک دستاورد فوق العاده است.

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)

دکترایِ  تخصصی نانو _ میکرو الکترونیک