_ بخش باتری ها و پیل های اِلکتریکی

بررسی ساختار و ساختمان داخلی " باتری اَتُمی یا باتری سیلد"

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)




باتری اتمی به نوعی از باتری ها گفته می شود که  صفحات  داخل  آن قبل از ساخت، شارژ شده و به صورت دسته صفحه در آمده باشد و در نهایت مونتاژ شود.این باتری که " باتری سیلد " نیز نامیده می شود ، باتری پلمپ شده ای است که دارای دَرپوش یکپارچه ای می باشد. باتری های اتمی بر خلاف باور عمومی دارای الکترولیت می باشد.

باتری‌ های اتمی ‌که با نام‌ های سیلندر و باتری‌های خشک نیز شناخته می‌ شوند، نسل جدیدی از باتری‌ های خودرو هستند که مصرف کنندگان خاص خود را داشته و محبوبیت زیادی دارند.



برخلاف تصورات رایج، باتری‌ های اتمی ‌مانند باتری‌ های اسیدی دارای سطح مشخصی از الکترولیت هستند. تنها تفاوت عملکردی عمده بین باتری اتمی و باتری اسیدی، ‌این است که باطری اتمی نیاز به اضافه کردن آب مقطر، تنظیم سطح الکترولیت و بررسی چگالی دوره‌ ای ندارد. این ویژگی به دلیل توانایی صفحات به کار رفته در ساختار باتری اتمی ‌است و یکی از تفاوت‌ های اصلی دو نسل باتری را بیان می‌ کند. به طور کلی باید توجه داشت که باتری‌ های اتمی (خشک) ‌نیز حاوی اسید هستند و با نوع خاصی از صفحات، از کاهش میزان اسید جلوگیری می‌ کنند.


طول عمر باتری‌ های اتمی بسیار زیاد است و نیاز به شارژ مداوم ندارند. باتری‌ های اتمی ممکن است از قدرت های بیشتری از جمله قدرت ایزوتوپ های رادیواکتیو برخوردار باشند. باتری اتمی نیز یکی از انواع باتری های تقریبا جدید است. باتری اتمی ، نوعی باتری است که در به منظور جلوگیری از ریختن یا از بین رفتن الکترولیت ، مهر و موم شده است. باتری های اتمی نیز دارای الکترولیت می باشند اما جنس الکترولیت آن از کلسیم  یا  سیلور می باشد. به دلیل جنس صفحات باتری اتمی سطح الکترولیت آن ها کاهش نمی یابد و نیاز به چک کردن ندارد. تشخیص میزان شارژ این باتری ها به راحتی با چک کردن چراغ روی باتری انجام می شود که شامل سه حالت سبز نشان دهنده شارژ بودن، سیاه نشانه ضعیف شدن شارژ باتری و سفید نشانه تخلیه باتری است.باتری های اتمی نسبت به باتری های اسیدی دارای طول عمر بیشتر و الودگی کمتر به دلیل نداشتن درب است. 



در باتری اتمی قطب های باتری یا برجک های باتری از سرب تشکیل شده است این قطبها از بالا از در پوش پوسته باتری بیرون زده واز داخل به صفحات مثبت داخلی نصب شده قطب مثبت از نظر قطر بزرگتر از قطب منفی می باشد .قطب منفی هم همانند مثبت از  سرب تشکیل شده و از درپوش پوسته باتری بیرون زده و از داخل به صفحات منفی داخلی نصب شده قطب منفی از نظر قطر از قطب مثبت کوچکتر است.صفحات منفی از دو قسمت تشکیل می شوند یکی ماده فعال آن صفحه و دیگری اسکلت اصلی .جنس ماده فعال صفحات منفی در حالت شارژ کامل pbo ( اکسید سرب ) می باشد .

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)

دکترایِ  تخصصی نانو _ میکرو الکترونیک