الکترو پمپ های پلانجری (Plunger pump) ساختار ، عملکرد و کاربرد ها( برق _ الکترونیک)

پژوهشگر و نویسنده: دکتر (  افشین رشید )


نکته :الکترو پمپ های پلانجری (Plunger pump) وسایلی هستند که انتقال انرژی از آن‌ ها به سیال به صورت پریودیک و دوره ‌ای می ‌باشد. نیروی محرکه این نوع پمپ ‌ها نیز غالباً توسط موتور های الکتریکی تأمین می ‌گردد.

در این نوع پمپ‌ ها حرکت چرخشی میل لنگ تبدیل به حرکت رفت ‌و آمدی پیستونی در یک سیلندر می ‌شود. با عقب رفتن پیستون در سیلندر ایجاد مکش شده و در نتیجه مایع از طریق یک شیر ورودی داخل سیلندر می‌ گردد. با حرکت پیستون به طرف جلو دریچه ورودی بسته و مایع از طریق شیر خروجی به خارج هدایت می‌ گردد. شیر های ورودی و خروجی یکطرفه بوده و طوری ساخته شده ‌اند که در مراحل رفت ‌و آمد پیستون، از ورود مایع داخل سیلندر به قسمت کم فشار و بالعکس ممانعت شود. اگر به جای پیستون، پلانجری در داخل سیلندر رفت‌ و آمد کند در این حالت به آن پمپ پلانجری می ‌گویند. در ضمن چنانچه پلانجر دیافراگمی را حرکت دهد پمپ از نوع دیافراگمی است. فرق میان پیستون و پلانجر در این است که طول سر پیستون کوتاه‌ تر از مسافتی است که پیستون درون سیلندر طی می‌ نماید، در حالی که طول پلانجر بیشتر از طول مسافت طی شده توسط آن در داخل سیلندر می ‌باشد. از طرفی در پمپ ‌های پیستون از حلقه یا رینگی جهت آب‌ بندی پیستون و سیلندر استفاده شده ‌است که روی بدنه پیستون قرار گرفته و همراه آن حرکت می‌ کند، در حالیکه در پمپ ‌های پلانجری این رینگ روی سیلندر قرار دارد و ثابت است. این پمپ‌ ها معمولاً کم ظرفیت هستند ولی فشار خروجی سیال را می‌ توانند تا مقدار زیادی افزایش دهند؛ بنابراین از این پمپ ‌ها در جاهایی که نیاز به جا به‌ جا کردن سیالی با حجم کم ولی فشار بالا می‌ باشد استفاده می‌ کنند. در ضمن باید به این نکته نیز توجه داشت که جریان سیال در این پمپ ‌ها به صورت غیر یکنواخت می ‌باشد. نکته بسیار مهم در مورد این پمپ‌ ها آن است که هرگز نباید آن ‌ها را در حالیکه شیر خروجی پمپ (دیسشارژ پمپ) بسته ‌است روشن نمود.

رشید )

ساختار الکترو پمپ های پلانجری (Plunger pump)

الکترو پمپ های پلانجری (Plunger pump) از طریق یک فلنج مکش مایع از طریق قطعه مکش به داخل قطعه چرخش به دلیل افت انرژی ، جریان می یابد. واحد پمپ انرژی مکانیکی را از طریق موتور محرک از طریق شافت جذب می کند. تیغه های پروانه ای که به طور دائم روی شافت ثابت شده اند ، نیرویی را روی مایع وارد می کنند و لحظه زاویه ای آن را افزایش می دهند. در نتیجه فشار و سرعت مطلق افزایش می یابد. در نتیجه انرژی به سیال منتقل می شود. انرژی ای که به صورت یک افزایش سرعت مطلق به صورت جنبشی موجود است ، معمولاً توسط یک  دستگاه  پراکندگی  به  انرژی  فشار استاتیک اضافی تبدیل می شود. امروزه دستگاه های دیجیتال و یا دیافراگم های تیغه به طور معمول به عنوان دستگاه های پخش کننده استفاده می شوند. دستگاه پراکنشگر همراه با پروانه ، هیدرولیک پمپ را نشان می دهد. برای حفظ جریان نیز باید پس از خروجی از فلنج تخلیه ، مشابه انرژی ورودی پمپ ، یک افت انرژی مستقیمی در پشت پمپ قرار گیرد. ضررهای رخ داده در سیستم به عنوان مثال به دلیل جریان اصطکاک یا نشت نیاز به مصرف انرژی بیشتر پمپ دارند. الکترو پمپ های پلانجری (Plunger pump) به دلیل محل نصب از پیش تعیین شده و مایع مورد پمپاژ ، در ویژگی های سازنده و عملکردی خود متفاوت هستند. برای پمپ های یک محدوده مدل انواع مختلف نصب ممکن است اجرا شود. مشخصات هیدرولیک و عملکرد پمپاژ تقریباً بدون تغییر باقی مانده است. از مشخصات اصلی می توان به طراحی شافت در حالت افقی یا عمودی ، موقعیت اتصالات پمپ و نوع اتصال پمپ به واحد درایو با استفاده از کوپلینگ یا مونتاژ مستقیم روی شافت موتور (طراحی بلوک) اشاره کرد.

نویسنده: دکتر (افشین رشید )