الکترو پمپ دینامیکی Dynamic pump (ساختار و عملکرد) برق _ الکترونیک

پژوهشگر و نویسنده: دکتر (  افشین رشید )

نکته : در الکترو پمپ دینامیکی Dynamic pump، فشار سیال به وسیله افزایش سرعت آن زیاد می‌ شود.ابتدا به وسیله یک محرک مانند پره، یک سیال پر انرژی (همانند اجکتورها) و یا یک عامل دیگر سرعت سیال افزایش می ‌یابد.پس از آن سرعت ایجاد شده در دیفیوزرهای مناسب به فشار تبدیل می ‌شود.

الکترو (پُمپ های دینامیکی) یا همان جابجایی غیر مثبت، یک پره ی متحرک با حرکت دورانی، انرژی جنبشی را به فشار یا سرعت تبدیل می کند. و الکترو (پمپ های جابجایی) مثبت سیال از یک سمت کشیده می شود و در پایان هر سیکل از سمت دیگر تخلیه می شود. این پمپ ها برای آب و سیالاتی با ویسکوزیته بالا استفاده می شوند. در نتیجه  مشخصه اصلی این پمپ ها پریودیک (دوره ای) بودن عملکرد آن ها می باشد.در مقابل پمپ‌ های دینامیکی، پمپ‌ های جا به‌ جایی مثبت (positive displacement pumps) قرار دارند. در این پمپ ‌ها به وسیله جا به‌ جا کردن حجم مشخصی از سیال، فشار آن افزایش می‌ یابد.به عنوان مثال در یک پمپ پیستونی (piston pump)، حجم مشخصی از سیال درون سیلندر محبوس می ‌شود و با حرکت پیستون و فشرده شدن درون سیلندر، فشار آن زیاد می‌ شود. معمولا هدی (head) که پمپ‌ های دینامیکی ایجاد می ‌کنند نسبت به پمپ ‌های جا به ‌جایی (displacement pumps) کم ‌تر است.بر خلاف پمپ های جابه‌جایی، با تغییر شرایط پمپاژ مانند تغییر ویسکوزیته و دانسیته سیال و تغییر هد مورد نیاز، جریان سیال تغییر می ‌کند. ویژگی مثبت پمپ‌ های دینامیکی این است که می‌ توانند جریان ‌های بالاتری تولید کنند و جریان تولید شده توسط آنها به شکل پیوسته می ‌باشد.معروف ترین پمپ دینامیکی پمپ های سانتریفوژ میباشد.

الکترو پمپ دینامیکی Dynamic pump ساختمان ایـن نوع پمپ هـا به صورتی است که بر روی محور دوار ( در مرکز پمپ ) پره هایـی قرار داده شـده که بـا دوران خود ، مایعـات و مواد سیال را به اطراف پرتـاب می نمایند. جدار این پمپ به صورت حلزونی ساخته شده و مایع که دارای سرعت نیز میباشد . از قسمت حلزونی به طرف مدخل خروجی پمپ رانده میشود.سیالی که در اطراف پره ها موجود است در اثر حرکت دورانی محور به اطراف پرتاب شده و در نتیجه در اطراف محور خلاء ایجاد می شود و بدین ترتیب سیال از مجرای ورودی به داخل محفظهء حلزونی شکل پمپ مکیده شده و از مجرای خروجی به خارج منتقل میگردد.راندمان پمپ به موقعیت قرار گرفتن پره های پمپ، فاصله آن از محفظه حلزونی شکل و سرعت حرکت محور بستگی دارد. زاویه قرار گرفتن پره های پمپ ها نیز در بالا بردن راندمان پمپ مؤثر است. پمپ های الکترونیکی  انواع  در  انواع مختلفی تولید میشوند و در کاربرد های عمومی و صنعتی مورد استفاده قرار میگیرند. مانند پمپ الکترونیکی آب و پمپ های صنعتی و حتی در چاه های نفت و گاز نیز کاربرد دارند .در ساختمان پمپ الکترونیکی فشار الکترونیکی _مکانیکی  همراه با مَکش مورد استفاده قرار میگیرد و کنترل کننده پمپ اتوماتیک به طور کامل کنترل الکترونیکی پمپ هوشمند الکترونیکی با توجه به وضعیت سطح مایعات یا گازها تشخیص داده شده، لوله های مکش و داده های تغییر فشار لوله برای شروع و توقف پمپ تنظیم میگردد.بعضی از پمپ ها جهت شروع به کار از منابعی مانند الکتریسیته، انرژی باد یا آب تغذیه می شود و یا به صورت دستی مدیریت می شود.

پژوهشگر و نویسنده: دکتر (  افشین رشید )