الکترو پمپ جریان محوری مثبت Axial-flow ساختار ، عملکرد و کاربرد ها (برق _ الکترونیک)

پژوهشگر و نویسنده: دکتر (  افشین رشید )

نکته : در حالت کلی از الکترو پمپ جریان محوری مثبت Axial-flow هنگامی که تولید دبی لازم باشد استفاده می‌ کنند و از پمپ ‌های جریان شعاعی به منظور افزایش فشار سود می ‌برند.

الکترو پمپ جریان محوری مثبت Axial-flow ، سیال موازی محور (shaft) وارد پمپ می ‌گردد و به‌ طور موازی نسبت به محور از پروانه (impeller) خارج می ‌گردد. در این پمپ بیش‌تر فشار مایع را نیروی پرتاب پره‌ های پروانه (impeller vanes) تأمین می‌ کند. این پمپ برای تولید دبی ‌های زیاد با ارتفاع کم (high mass flow rate and low heads) کاربرد دارد.این نوع پمپ‌ ها دارای پروانه باز می ‌باشند که به این علت به آن پمپ ملخی نیز می‌ گویند.پمپ های محوری برای ارتقاء مایعات غیر قابل فشار استفاده می شوند و برای جریان های حجمی زیاد در سرهای تحویل نسبتاً کم استفاده می شوند. مانند تمام پمپ های گریز از مرکز ، انتقال انرژی در پمپ های جریان محوری منحصراً از طریق فرآیندهای مرتبط با جریان انجام می شود.الکترو پمپ جریان محوری مثبت Axial-flow ، پمپ های گریز از مرکز هستند که در آنها سیال به طور موازی با شافت  پمپ می شود. الکترو پمپ جریان محوری مثبت Axial-flow  وسیله ‌ای است که به روش مکانیکی _ الکترونیکی ،  که با کمک سیستم مَکش (نوعی گرانش) مایعات و گازها را جابجا می‌ کند. پمپ‌ها بر اساس مکانیسم جابجایی سیالات به سه گروه عمده تقسیم می ‌شوند: بالابر مستقیم ، جابجایی وگرانشی تقسیم میشوند.الکترو پمپ جریان محوری مثبت Axial-flow  در  انواع مختلفی تولید میشوند و در کاربرد های عمومی و صنعتی مورد استفاده قرار میگیرند. مانند پمپ الکترونیکی آب و پمپ های صنعتی و حتی در چاه های نفت و گاز نیز کاربرد دارند .در ساختمان پمپ الکترونیکی فشار الکترونیکی _مکانیکی  همراه با مَکش مورد استفاده قرار میگیرد و کنترل کننده پمپ اتوماتیک به طور کامل کنترل الکترونیکی پمپ هوشمند الکترونیکی با توجه به وضعیت سطح مایعات یا گاز ها تشخیص داده شده، لوله های مکش و داده های تغییر فشار لوله برای شروع و توقف پمپ تنظیم میگردد. بعضی از پمپ ها جهت شروع به کار از منابعی مانند الکتریسیته، انرژی باد یا آب تغذیه می شود و یا به صورت دستی مدیریت می شود.


الکترو پمپ جریان محوری مثبت Axial-flow بیشترین افزایش فشار سیال را از طریق اعمال پروانه ‌ها یا عملیات بالابری تیغه‌ ها اعمال می ‌کند. این گروه یک سری پروانه ورودی به همراه جریان ورودی محوری و خروجی تقریباً محوری دارند. پمپ ‌های این گروه غالباً دارای سرعت مخصوص های بیش از ۹۰۰۰ هستند.

پژوهشگر و نویسنده: دکتر (  افشین رشید )