استپ موتور های سنکرون هایبرید Hybrid synchronous motors (ساختار ؛ عملکرد ، کاربرد ها) برق _ الکترونیک

پژوهشگر و نویسنده: دکتر (  افشین رشید )


نکته: موتور پله ای Hybrid ترکیبی از موتورهای تمایلی متغیر و نوع مغناطیس دائمی است. روتور موتور پله ترکیبی محوری مانند موتور استپر مغناطیس دائمی مغناطیس می شود و استاتور مانند یک موتور پله اکراه متغیر از طریق الکترومغناطیسی انرژی می گیرد. استاتور و روتور هم دندانه دار هستند.

یک موتور پله ترکیبی دارای روتور مغناطیسی محوری است ، بدین معنی که یک انتها به عنوان قطب شمالی مغناطیس می شود ، و دیگری انتهای قطب جنوبی. فنجان های روتور دندانه دار در هر انتهای آهنربا قرار می گیرند و لیوان ها توسط نیمی از قلم دندان جبران می شوند.تمام موتور ها قدرت الکتریکی ، ولتاژ و آمپر را به قدرت مکانیکی ، گشتاور و سرعت تبدیل می کنند. ویژگی منحصر به فرد موتورهای استپر این است که از لحاظ سرعت و زاویه چرخش می توان آنها را بسیار دقیق کنترل کرد. موتورهای استپر ، موتورهای DC بدون برس هستند و به همین ترتیب ، برای درآوردن سیم پیچ ها به یک درایور الکترونیکی احتیاج دارند. به منظور کنترل چرخش ، پالس های الکتریکی وارد درایور می شوند و موتور برای هر پالس یک مرحله می چرخد. پایداری عالی موتور منجر به یک مدار کنترل ساده می شود ، زیرا موتور می تواند با حلقه باز کار کند و هیچ بازخورد لازم نیست.

موتورهای پله ای هیبرید Hibryd ، در حقیقت، ترکیبی از ساختار موتورهای پله ای با روتور مغناطیس شونده و مغناطیس دائم می باشند. مرکز روتور در این نوع موتور ها دارای قطبهای S است و دندانه های روتور، قطبهای N می باشند.موتور های استپر هیبریدی در زمینه های گشتاور ، سرعت و وضوح پله عملکرد عالی دارند. 

در این سیستم حلقه بسته میرایی گشتاور در سرعت بالا، بسیار کمتر از روش های معمول کنترل حلقه باز است، که این امر منجر به بهبود عملکرد موتور در سرعت بالا می شود. این موتور دارای تکنولوژی Load base است، یعنی میزان قدرت و جریان موتور وابسته به بار متصل به موتور ، تنظیم می شود و این امر موجب می شود که در مواقعی که بار زیاد نیست، جریان و توان تلفاتی (دما) زیاد نباشد و در واقع افزایش دما بصورت هوشمند کنترل می شود و منجر به افزایش طول عمر موتور می شود .این سیستم دارای آلارم خطای موقعیت است ( اگر موقعیت مکانی سیستمی که به کمک این موتور حرکت می کند از حد تعریف شده خارج شد، سیستم آلارم می دهد)، در نتیجه امنیت افزایش می یابد. درایور موجود در این پکیج، جایگزین بسیار خوبی برای درایور های استپر موتور های معمول است و این استپر موتور به همراه درایور سرو ، جایگزین بسیار خوبی برای بسیاری از سرو موتور های AC است.

پژوهشگر و نویسنده: دکتر (  افشین رشید )