آلترناتور ‌ها (alternator) ساختار ، عملکرد ، کاربرد ها (برق _ الکترونیک)

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر (  افشین رشید )

نکته: آلترناتور یا ژنراتور بخشی از یک  موتور الکتریکی است که دقیقا مثل یک اینورتر عمل میکند و انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند تا بتوان از آن جریان برق گرفت.برای کاهش هزینه و سادگی بیشتر اکثر آلترناتور ها از یک قسمت ثابت که استاتور نام دارد و از یک قسمت متحرک یا روتور استفاده می‌کنند.

آلترناتور های مغناطیس دائم ژنراتور هایی هستند که از مغناطیس دائمی برای میدان مغناطیسی خود استفاده می‌کنند. یکی دیگر از انواع ژنراتور ها ، ژنراتور هایی است که در نیروگاه ها استفاده می‌شوند با نام ترانسفوماتور شناخته می‌شوند. ترانفسورماتور هایی که توسط توربین های بخار هدایت می ‌شوند، توربو القایی نام دارند که این دستگاه ها برق های ۵۰ تا ۶۰ هرتز جهت شبکه های توزیع تولید می ‌کنند.

آلترناتور یک دستگاه مولد الکتریسیته است که انرژی مکانیکی را از طریق قطع خطوط قوای مغناطیسی به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. از این رو آلترناتور را می توان یک مبدل انرژی نیز نامید.آلترناتور به معنای متناوب ساز است و به دستگاه مولد جریان AC اطلاق می شود از همین رو این نام برای مولد الکتریسیته  مناسب تر است.اساس کار آلترناتور بر پایه ی نیروی الکترومغناطیس استوار است چرا که نیروی الکترومغناطیس و الکتریسیته پیوندی آشکار و ناگسستنی با هم دارند. در اطراف هر سیمی که حامل جریان الکتریکی باشد میدان مغناطیسی بوجود می آید.

آلترناتور alternator یک الکترو موتور الکترومکانیکی است که نیروی مکانیکی را به نیروی الکتریکی تبدیل میکند. آلترناتور در حقیقت یک ماشین مولد نیروی الکتریسته است که کاربردهای گوناگون صنعتی دارد. در تمامی آلترناتور ها عبور خطوط میدان مغناطیسی آهنرباهای دائمی یا الکتریکی از سیم پیچ ها باعث به حرکت درآمدن الکترون در سیم پیچ و تولید جریان الکتریسیه می شود .

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر (  افشین رشید )