آشنایی و تشریح ساختار و عملکرد (تابلو برق ) در مبانی برق

پژوهشگر و نویسنده: (  افشین رشید )


نکته: در برق ساختمان برای توزیع جریان برق در هر یک از واحدهای مسکونی و قسمت های مشاع نیاز به یک تابلو برق می باشد. این تابلو مثل راهنمای سیم کشی برق ساختمان است و از سیستم برق ساختمان در برابر اتصال کوتاه یا نتی جریان و برق گرفتگی محافظت می کند. هر محفظه ای که تجهیزات برقی در آن نصب شود را تابلوی برق گویند. کنتور های ساختمان، فیوز ها، چراغ های سیگنال، همه کلید های محافظ در یک بنا و دیگر تجهیزات داخل تابلو برق ساختمان قرار می گیرند.

همه دستگاه های الکتریکی توسط نیروی برق شهری کار می کنند و این برق توسط خدمات برق ساختمان  به همه بخش های داخلی و مشاعات انشعاب پیدا می کند. به طور کلی ورودی برق اصلی روی تابلو برق ساختمان مشخص است. از این قسمت می توان سیستم سیم کشی برق ساختمان را مشاهده کرد. در مواقع ضروری همین محفظه برق ساختمان است که مورد بازبینی قرار می گیرد. تعمیرات برق ساختمان با استفاده از اطلاعات این تابلو و نقشه برق ساختمان ساده تر می شود. همه ورودی ها و خروجی های برق ساختمان از ابتدا در هنگام ساخت بنا به صورت تخصصی تفکیک و در این بخش مشخص می شود.به طور کلی ۳ نوع تابلو برق ساختمان وجود دارد؛ 1-تابلوی تقسیم واحد ؛  2- تابلوی عمومی برق ساختمان ؛ 3- تابلوی اصلی برق ساختمان ؛  که با توجه به تعداد واحدها یا ویلایی بودن و غیره حداقل ۲ نوع از این تابلوهای برق به کار گرفته می شود. برخی از تابلو های برق ساختمان بسیار پیچیده تر و بزرگتر هستند که بستگی به تعداد واحد های موجود در مجتمع دارد.(تابلو برق) هر محفظه فلزی یا غیر فلزی که تجهیزات برقی مثل کنتور ها، فیوز ها، کلید های محافظ جان، چراغ‌ های سیگنال و … در آن نصب می ‌شوند.


تابلو های برق ساختمان سه نوع هستند:
اول از همه جعبه فیوز است که در داخل هر واحد ساختمانی و در ورودی آپارتمان نصب می ‌شود، سر خط تمام مصرف کننده‌ های یک واحد مسکونی از آن تغذیه می‌ شود، و در نقشه ‌های برق ساختمان آن را با علامت اختصاری DP نشان می ‌دهند.بزرگترین مزیت جعبه فیوز این است که در صورت ایجاد مشکل در یک سرخط تن ‌ها آن مسیر از مدار خارج میشود و برق بقیه مسیر ‌ها قطع نمی‌ شود.


دومین تابلوی که در برق ساختمان استفاده می ‌شود. تابلو برق  عمومی است؛ که در بعضی از ساختمان‌ ها مجزاست و در خیلی از ساختمان برای آن باکس مجزا نصب نشده و در داخل تابلو برق کنتور‌ ها مقداری فضا برای آن در نظر می ‌گیرند.وظیفه این تابلو برق رسانی به قسمت‌ های مشاعات یا عمومی ساختمان مثل آسانسور، روشنایی راه پله، روشنایی راهرو، حیاط، پشت بام، برق آنتن مرکزی، آیفون، اعلان حریق و هر وسیله برقی دیگری است که تمام اهالی ساختمان در پرداخت هزینه‌ های آن شریک هستند. در نقشه‌ های برق ساختمان آن را با علامت (اختصاری GP) نشان می‌ دهند.

نویسنده: دکتر (افشین رشید )