آشنایی بیشتر با سولنوئید های DC یا solenoid (ساختار ، عملکرد و کاربرد ها) برق _ الکترونیک

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر (  افشین رشید )

نکته : Solenoids یا همان محرک های solenoid دستگاه های محرکی هستند که مواد فرومغناطیسی را به خود جذب می کنند تا توسط میدان مغناطیسی تولید شده توسط سیم پیچ انرژی الکتریکی حرکت کنند.

سولنوئیدها به طور گسترده ای برای محرک های رله ، کنتاکتور و سایر دستگاه های خودکار استفاده شده اند.یک سولونوئید متداول از کویل ها ، میدان مغناطیسی ، آرماتور یا غوطه ور است که از آن به عنوان عنصر قدرت دریچه های الکترومغناطیسی مانند شیرهای هیدرولیک ، دریچه های پنوماتیک استفاده شده است. در طی فرآیند کار ، هسته فلزی مغناطیسی می شود ، بنابراین پیونگر تحت تأثیر نیروی الکترومغناطیسی در حال حرکت است و پیستون می تواند دریچه های الکترومغناطیسی را تحریک کند تا انواع اقدامات کنترلی را تحقق بخشد. هنگامی که برق از بین می رود ، میدان های مغناطیسی را نیز می کشد ، بنابراین پیونگر تحت فشار نیروی الاستیک آزاد می شود.

Solenoid یک عنصر اساسی بسیاری از دستگاه های مختلف مانند اتومبیل ، ماشین آلات معدن ، سیستم های هیدرولیک ، وسایل بهداشتی محیط زیست است. بنابراین، بسیاری از راه های مختلف به مارپیچ طبقه بندی، بر اساس مارپیچ برنامه های کاربردی، روش کار، مانند وجود دارد مارپیچ هیدرولیک ، مارپیچ پنوماتیک، مارپیچ دوار، و غیره یکی از راه های اساسی برای مارپیچ طبقه بندی بر اساس سیستم های قدرت های مختلف (الکتریکی عبور فعلی از طریق سیم پیچ های الکترومغناطیسی) ، solenoids را می توان به دو نوع ، solenoids ac و solenoids DC تقسیم کرد .شار مغناطیسی هسته آهن ثابت است. هیچ نیروی القایی برقی ایجاد نشده است. بنابراین  جریان  تحریک سیم پیچ dc solenoid توسط ولتاژ الکتریکی و مقاومت داخلی کویل های الکترومغناطیسی تعیین می شود. بنابراین ، اگر ولتاژ الکتریکی و مقاومت داخلی سیم پیچ سولنوئید تغییر ناپذیر باشند ، جریان تحریک نیز تغییر نخواهد کرد .

در ساختار و ساختمان داخلی قسمت سولونوئید  خود شامل سیم پیچ، میله آهنی، فنر  می باشد. گرداننده اصلی از ورودی، خروجی، دیافراگم  و فنر دیافراگم تشکیل می شود. در موقع فعال بودن سولونوئید، همواره جریان بسیار کمی از داخل گرداننده  عبور می کند. و به دلخواه با دکمه کنترلی میتوان سرعت آن را زیاد کرد.

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر (  افشین رشید )