آشنایی با سیم پیچ های میدان و موتورهای آهنربای دائم جریان مستقیم DC ( برق _ الکترونیک)
پژوهشگر و نویسنده: دکتر ( افشین رشید )
نکته : سیم پیچهای میدان هنگامی که قطبهای اصلی مونتاژ می شوند، سیم پیچهای میدان اصلی همراه با لایه هایی از عایق،مستقیماً روی قطبها سیم پیچی می شوند.
در ماشینهای dc کوچک عموماً سیمهای مسی گرد به کار برده می شوند. سیم پیچهای میدان سری ممکن است در بالای سیم پیچهای شنت (موازی) قرار گرفته و یا به صورت سیم پیچی جداگانه مورد استفاده قرار گیرند. در هر دو حالت، دو سیم پیچی باید به طور مناسب از یکدیگر عایق شده باشند. هنگامی که قطبهای کمکی (قطبهای کموتاسیون) در یک ماشین dc کوچک به کارمیروند، سیم پیچها (از سیم گرد) مستقیماً روی بدنه قطب کمکی سیم پیچی میشوند.
موتورهای آهنربای دائم
در یک موتور dc آهنربای دائم معمول، تحریک بوسیله یک قطعه آهنربای قوسی شکل که مستقیماً روی یوغ سوار شده است، ایجاد می گردد. این مسئله عموماً موتورهای کوچکتر و سبکتر و نیز با راندمان بیشتر را موجب می گردد استفاده از این ساختار، در وسایل مربوط به خودرو و در صندلی های چرخ دار برقی و نیز محرکهایجرثقیل های چنگک دار بسیار متداول می باشد. اگر چه ممکن است سیستمهای تحریک آهنربای دائم برای شش قطب یا بیشتر تحقق یابد، اما ترکیب های دو قطب و چهار قطب به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرند.
قطعات قطب آهنربا هر یک ، بسته به ماده آهنربای دائم مورد استفاده، در جهت شعاعی یا محیطی مغناطیسی می شوند. مقدار پسماند زدایی پائین آهنرباهای فریت ، مغناطیس شدن محیطی را ایجاب مینماید که منجر به سیستم تحریکی محیطی می گردد. قطبهای آهنربای فریت معمولاً با کفشکهای قطب آهنی تهیه می شوند هنگامی که آهنرباهای خاک کمیاب یا سرامیکی (فریت) مورد استفاده قرار میگیرند، پسماند زدایی بالای آنها اجازه مغناطیس شدن در جهت شعاعی را می دهد. قطعات آهنربای از پیش مغناطیس شده به سادگی بوسیله چسب صنعتی به یوغ فولاد ریخته می چسبند.
آهنرباهای (فریت) معمولاً، امکان مغناطیس شدن در محل پس از مونتاژ و نیز مغناطیس زدایی جهت انجام هرگونه کار تعمیر را خواهد داد. اما مغناطیس نمودن سایر آهنرباها بدلیل ملزومات مغناطیس کنندگی بالای آنها : آهنرباهای و (کبالت- ساماریوم ) (آهنرباهای سرامیکی) (آهنرباهای نئودیمیوم- آهن- بورون ) در مقایسه با آلنیکوها، در محل تقریبا غیر ممکن خواهد بود. سوار کردن قطعات آهنرباهای از پیش مغناطیس شده نیز هزینه ساخت را افزایش می دهد. به هر حال، نصب سیم پیچهای مغناطیس کنندگی در موتورهای آهنربای دائم سرامیکی کوچک غیر عملی بوده و در اغلب موارد جهت کاهش اندازه موتور، هزینه بالای آهنرباهای خاک کمیاب تحمیل میگردد.
پژوهشگر و نویسنده: دکتر ( افشین رشید )