بخش میکروپروسسور ها Microprocessor (ریزپردازنده)

آشنایی با بخش (cuonter یا شمارش گر) میکرو پروسِسورها Microprocessor  (قابلیت شمارش و ذخیره زمان و تاریخ شمرده)

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)


نکته: در بعضی از میکروپروسسور ها تایمر /کانتر دو یا صفر میتواند به صورت اسنکرون ( در حالت اسنکرون کلاک تایمر توسط کریستال ساعت Hz32768 از دو پایهtoc2,toc1 تامین میشود) کار کند و زمان و تاریخ را بشمارد .

این شمارش در همه حالتها حتی زمانی که میکروپروسسور در حالت save‐power است نیز وجود دارد.همچنین میکروپروسسور هایی نیز وجود دارد که زمان و تاریخ را میشمارد و حتی قابلیت شمارش و ذخیره زمان و تاریخ شمرده شده را نیز دارد در زیر هر دو مورد را بررسی میکنیم.بخش (cuonter یا شمارش گر) میکروپروسِسورها یک ثبات 16 بیتی است. این شامل یک آدرس حافظه است. ریزپردازنده شخصی حاوی همان آدرس حافظه است که دستور بعدی باید از آنجا برای اجرا واکشی شود. پس به این معنی است که بخش (cuonter یا شمارش گر) میکروپروسِسورها می خواهد دستورالعمل بایت را به صورت عمومی واکشی کند.



پس از واکشی بایت در میکروپروسِسورها، رایانه شخصی به طور خودکار 1 افزایش می یابد. به این ترتیب میکروپروسِسور آماده می شود تا بایت بعدی دستورالعمل را واکشی کند (در صورتی که واکشی دستورالعمل ناقص باشد)، یا اپکد بعدی را واکشی کند (در صورتی که واکشی دستورالعمل به پایان برسد).



در میکروپروسِسور شمارنده برنامه اساساً یک رجیستر با هدف ویژه در رایانه است. این شامل آدرس حافظه یا مکان دستوری است که توسط یک میکروپروسِسور در زمان جاری اجرا می شود. به محض اینکه میکروپروسِسور اجرای دستور فعلی را یک شمارنده برنامه حاوی محل حافظه دستورالعمل بعدی است. در میکروپروسِسور می توان یک شمارنده برنامه را به عنوان یک شمارنده دیجیتال مدرن است دید. این اجرای سریعتر دستورالعمل ها را تسهیل می کند. علاوه بر این، در حالی که میکروپروسِسور دستورالعمل ها را اجرا می کند، ردیابی نقاط اجرا را فراهم می کند.و میکروپروسِسور چندین عملیات را بر روی واحد حافظه انجام می دهد مانند رمزگشایی، واکشی، اجرا بر اساس در دسترس بودن رجیسترها میباشد.یک رجیستر دستورالعمل اهمیت ویژه ای دارد زیرا دستورات ماشینی را که در حال حاضر توسط یک میکروپروسِسور اجرا می شود نگه می دارد. واحد کنترل میکروپروسِسور اطلاعات مربوط به دستورالعمل های دستگاه را دریافت می کند و شکاف های زمان بندی را تولید می کند. علاوه بر این، شکاف های زمان بندی اجرای دستورالعمل ها را کنترل می کنند.

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)

دکترایِ  تخصصی نانو _ میکرو الکترونیک